Jeg har en lille fugtskade på pudset på en kældervæg. Det ser ud til at være nogle mm med hvidt puds og derefter er det malet. Jeg ville reparere skaden med lignende puds, men jeg ved ikke, hvilken slags puds det er. Jeg tror, det er kalkpuds, men jeg ved ikke helt, hvilken kalkpuds jeg skulle købe.

Derefter ville jeg male med silikatmaling, men nu har jeg opdaget, at væggen er malet, kan jeg male med silikatmaling over en anden maling? Hvilken slags maling brugte man i 70'erne?

• Revne og fugtskade på pudset kældervæg i hjørne, delvist afskallet maling, mursten synlige. Træstykke ligger på betongulv.
  • Fuktskadet kældervæg med afskallet puds og misfarvninger ved gulvet, muligvis kalkpuds fra 1970'erne, med spørgsmålsstilling om overmaling.
Det kan have været hvilken farve som helst, også i 70'erne. Det ser dog ud til ikke at være en plastfarve, men faktisk en passende farve, typ silikat.

Det ser ud som en fugtskade i et hjørne. Er det et ydervægshjørne? Er fugtskaden pga. overfladevand/tagrender/nedløbsrør?
Er fugtårsagen udbedret?
Der er jo ingen idé i at lave det om indvendigt, hvis ikke grundårsagen er udbedret.

Det er et 70'er hus, men var drænet for ca. 10 år siden. Kælderen står på uisoleret plade, så man kan forvente lidt fugtvandring gennem pladen. Derfor ville jeg male med silikatmaling, så væggen kan ånde. Væggen er faktisk en indervæg, der går gennem midten af kælderen. Tidligere var der struktur tapet på væggen, som kan have bidraget til fugtskaden. På den anden side af væggen, der kun er malet, er der ingen problemer.

Malingen på væggen er meget mat. Hvordan kan man vide, at det er silikatmaling? Er det bare at prøve at male på væggen?

Desværre er der jo ingen garanti for, at dræneringen er blevet korrekt udført, (medmindre man har gjort det selv eller har fotobevis).
Jeg synes, at fugtstriberne går lidt vel langt op ad væggen i hjørnet for, at det udelukkende skulle være fra pladen, men det kan naturligvis være på grund af tæthed og/eller dårlig ventilation netop i det hjørne.

Hvilken farvetype det er, skal man nok sende en farveprøve ind for at finde ud af. Eller hvis I har en farvehandel med professionelt/erfarent personale i nærheden, kan I jo starte der. Ellers må man gætte. Går det så går det. (Nogle gange kan der være små prøvebøtter.)

N
Ser ud som det er malet med kalkfarve, reparer med 1mm kalkmørtel weber 144.
Og derefter eksempelvis kalkfarve.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.