Hej,
jeg har nedtaget en indervæg og isoleret bagved. Kan man rengøre de gamle mursten for at kunne sætte dem tilbage igen?
Synes det er megaflot med stående håndslået massivt murværk, og vil derfor ikke sætte op kopimursten, det bliver ikke helt det samme....
MVH
Lars
jeg har nedtaget en indervæg og isoleret bagved. Kan man rengøre de gamle mursten for at kunne sætte dem tilbage igen?
Synes det er megaflot med stående håndslået massivt murværk, og vil derfor ikke sætte op kopimursten, det bliver ikke helt det samme....
MVH
Lars
Ja det går udmærket! Fjern mørtelrester i hånden, med murerhammer eller hammer og mejsel. Der er sikkert masser af tricks, som andre anbefaler. Har murstenen siddet som væg før uden puds på, så burde du jo have en side ren i det mindste.
Jeg har fuget yderfacaden om og har taget en murstensvæg frem indendørs, med saltsyre får man kalkrester væk effektivt, hvis murstenen ser beskidt ud (bland til passende %). Det burde vel fungere som et "bad" også. Sikkert værd at prøve.
Hvor finder man saltsyre som privatperson? Apotek? Malarboden? Eller skal man gå til en kemiker?
Så langt tænkte jeg ikke. 
Klik her for at svare