Hej!

Jeg har en 130 cm bred uisoleret indervæg med 13mm tretex ved siden af et par garderobeskabe.

Der er desværre lidt pladsmangel, og jeg kan ikke rykke garderoberne så meget mere for at løse det:
13mm tretex & 13mm OSB = 26mm

En tanke var at rive tretex'en ned og bruge:
10/11mm OSB & 6,5mm renoveringsgips = 16,5-17,5mm. Det bliver tæt, men burde kunne gå.

En anden tanke er selvfølgelig at ombygge hele væggen, hvilket bliver lidt besværligt, da vi gerne vil have lidt isolering ind, når væggen alligevel er åben (svært at skrue plade fast fra den anden side).

Reglerne er 34*54mm og sidder på ca cc40 (modulvæg)

Fungerer det med renoveringsgips på OSB, eller findes der et bedre alternativ? Kommer eventuelt til at hænge et tv på væggen.
Andre tips/råd?

Indvendig væg med delvist fjernet tretex, synlig gips under. Garderobe og trægulv ses, vægpartiklens ujævne tekstur fremstår tydeligt. En tommestok måler afstanden mellem en grov vægflade og en glat overflade i et hjem, som del af overvejelse for byggeprojekt.

Bedste svar

Findes der noget bag treetexen i dag? Du behøver måske ikke noget OSB bag gipsen. Enkeltgips er en dårligere løsning, når du skal hænge ting op. Men det går også. Og det har fordelen af at være mere kompakt. Svaret på spørgsmålet bliver i hvert fald, at der ikke er noget problem med at sætte renoveringsgips på OSB.

• Synes
Dowser4711 og 2 andre
  • Laddar…
Tror at det bedste bliver at rive tretexen, isolere, plaste, bygge på med OSB samt derefter renoveringsgips. Bliver det for tykt for gips, sæt masonit i stedet. Gips er godt på mange måder men absolut ikke alene saliggørende.

A Avemo sagde:
Findes der noget bag treetexen i dag? Du behøver måske ikke nogen OSB bag gipsen. Enkelt gips er en dårligere løsning, når du skal hænge ting op. Men det går også. Og det har fordelen af at være mere kompakt. Svaret på spørgsmålet bliver under alle omstændigheder, at der ikke er noget problem med at sætte renoveringsgips på OSB.
Nix, bare en tom skillevæg med 13mm tretex på begge sider. Der er så et indbygget garderobeskab mod bagsiden af skillevæggen fra den anden side.

Selvfølgelig kan enkelt gips også bruges. Man skal blot holde øje med reglarne, hvis noget tungt skal op. Jeg må overveje, om det faktisk ikke er lettere med enkelt gips netop på denne væg. Hvis et tv skal op, er det jo bare at save et stykke osb til, evt. male det og skrue det fast i reglarne.

Jeg har gips på de øvrige vægge i rummet og mangler nu kun den sidste væg.

Senest redigeret:
ricebridge ricebridge sagde:
Tror att det bästa blir at rive tretexen, isolere, plastre, bygge på med OSB samt derefter renoveringsgips.
Bliver det for tykt for gips, sæt masonit i stedet. Gips er godt på mange måder men absolut ikke alene saliggørende.
Jo jeg hælder mod det. Havde ingen tanke om at rive vægge egentligt 🤷‍♂️😅

Gips skal det nok alt blive. Er gips på alle andre vægge så det er kun denne tilbage nu.

Efterlade tretex og sætte renoveringsgips er jo også en mulighed men njae...

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
M mxjolle sagde:
Selvfølgelig går det også med enkelt gips. Man skal bare holde mere øje med reglarne, hvis noget tungt skal op. Måske er det faktisk enklere med enkelt gips netop på denne væg. Hvis et TV skal op, er det jo bare at save en plade OSB, eventuelt male den og skrue den fast i reglarne.
Mollypløg i enkelt gips holder også ret tunge ting. Pladen i sig selv er stærk nok. På arbejdet har jeg hængt apparatskabe til elevatorer op i enkelt gips.

M mxjolle sagde:
At fjerne tretex og sætte renoveringsgips er også en mulighed, men njae..
Det bliver tykkere end enkelt gips, men sandsynligvis svagere. Og næppe nemmere. Hvor stor skal overfladen være? Er det bredere end 1,2m? Spånplade er også en mulighed. Stærkere end gips og lige så glat. Problemet er at få samlingerne til ikke at sprække. Men hvis det ikke er bredere end en plade, bliver der jo ingen samlinger.

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Bare at skrue et stykke OSB eller plyfa på bagsiden af gipsen, hvor du vil have TV'et. Det holder. Bliver lidt flere huller at spartle bare.

• Synes
mxjolle
  • Laddar…
A Avemo sagde:
Mollyplug i enkelgips holder også ret tunge ting. Skiven i sig selv er stærk nok. På arbejdet har jeg hængt apparatskabe til elevatorer i enkelgips.

Det bliver tykkere end enkelgips, men sandsynligvis svagere. Og næppe engang enklere. Hvor stor skal området være? Er det bredere end 1,2m? Spånplade er jo også et alternativ. Stærkere end gips og lige så glat. Problemet er at få samlingerne til ikke at revne. Men er det ikke bredere end en plade, bliver der jo ingen samlinger.
Hele væggen er som sagt 1,3m. Modulvægssektionen er dog 1,2m i udvendige mål og så er der en ekstra afslutningsregel før garderoberne og højst sandsynligt en ekstra i den anden ende mod ydervæggen.

H hapazard sagde:
Sen findes der jo andre plader med, denne Recoma skal jo gå godt at skrue i [link]

Lidt mere arbejde end gips hvis det skal males men ellers mest fordele, i det mindste i sammenligning OSB + gips.
Nej, nej, nej, for helefreden NEJ. Den plade har jeg forsøgt at bruge kan jeg sige. Den er skrammel.

• Haha
mxjolle
  • Laddar…
A Avemo sagde:
Findes der noget bag treetexen i dag? Du har måske ikke brug for nogen OSB bag gipsen. Enkeltgips er en dårligere løsning, når du skal hænge ting op. Men det går også. Og det har fordelen af at være mere kompakt. Svaret på spørgsmålet bliver under alle omstændigheder, at det ikke er noget problem at sætte renoveringsgips på OSB.
OSB + gips er jo bedre at hænge tunge ting i end dobbeltgips. Jeg forstår ikke helt, hvad du mener.
Men, det spiller egentlig mindre rolle, da også en ren gipsskive nemt holder til et stort TV.
Men for at svare på TS' spørgsmål, så går det fint at sætte 6mm renoveringsgips på OSB.

Jeg åbner op væggen så får jeg se hvilken løsning det bliver 👍

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge sagde:
Nej, nej, nej, førihelafriden NEJ. Den skive har jeg forsøgt at bruge kan jeg sige. Den er skrald.
Interessant, du har ikke mulighed for at uddybe hvad der er skrald ved den?

H hapazard sagde:
Interessant, du har ikke mulighed for at uddybe, hvad der er skidt ved den?
Den falder i stykker, den er kort og godt skidt.

A AG A sagde:
OSB + gips er jo bedre at hænge tunge ting i end dobbeltgips. Jeg forstår ikke helt, hvad du mener.
Men, det spiller egentlig mindre rolle, da selv en ren gipsplade uden videre holder til et stort TV.
Men for at svare på TS spørgsmål, så går det fint at sætte 6mm renoveringsgips på OSB.
Jeg mener egentlig tre ting.

1. OSB bag gips er bedre end enkeltgips, når man skal hænge ting op.

2. Enkeltgips er alligevel stærkt nok til at hænge et TV i, selv uden OSB.

3. Der er ingen problemer med at bruge 6 mm renoveringsgips på OSB.

Så hvis jeg ikke misforstår dig, er vi enige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.