Hej,

Vi har en gammel spalje trappe i Furu som så mange andre. Vores er næsten 50 år og har brug for at blive moderniseret.

DaVTy80.jpg
2AgZoBj.jpg
dRAnsEw.jpg

Min tanke er at renovere den på følgende måde:

1. Afmontere de spaljeer der kan skrues ned og vinkleskære dem
    U5xOGxx.jpg
    AJ2pFW1.jpg
  2. Slibe, spartle, grunde(karantæne) spaljeer og vangstykket samt male 2-3 lag hvid. Visse spaljeer samt vangstykket bearbejdes på stedet, mens andre bearbejdes et andet sted.
  3. Montere færdige trin i EG

y8d2mOx.jpg
    Trappetrin i lys egetræ med lige kanter, velegnet til renovering af trapper i hjemmet.
  4. Udskifte alle skruer, der i dag ser sådan ud:
    qigHt4Z.jpg

yiz4q2N.jpg

Ij4mbaj.jpg

Tanken er at erstatte dem med noget i stil med dette, men som almindelige skruer (ikke rækkeskruer):

4409300V.jpg
  5. Montere de færdigbehandlede spaljeer tilbage
  6. Montere ny ræling både oppe og i trappen ned. Tanken er også at sætte en ræling på hver side i trappen. Hvilken type ræling ved jeg ikke, men måske noget i stil med dette:

beslag-1-1024x1024.jpg

Hvis man ikke skal have rund. Uanset vil det sandsynligvis blive lidt vanskeligt at montere dem ved samlinger o.lign.

Når det kommer til den økonomiske del, vil trinene sandsynligvis blive den dyreste del, de koster 590 kr pr. stk uden bearbejdning, så cirka 8000 kr. Generelt synes det at balustrader koster omkring 500 kr for 230 cm så måske 4000 kr. Grund(karantæne) og maling fra f.eks. Jotun Lady burde blive omkring 1000 kr. Lister til mindre omkostninger. Alt i alt måske man ender på 12 000 - 15 000 kr.

Tid: Jeg tænker mig noget i denne stil

Dag 1: Afmontere spaljee, slibe alt, også vangstykket med maskine.
Dag 2: Påføre grund og forhåbentlig mindst 1 lag maling.
Dag 3: Resterende lag maling, lad tørre.
Dag 4: Montere spaljee.
Dag 5: Montere rælinger.

Arbejdet er helt nyt for mig, så der er en del spørgsmål, der har brug for svar.
  1. Frem for alt, ser planlægningen rimelig ud? Noget jeg bør tænke på?
  2. Hvilke rælinger ville I have anvendt, og hvordan ville I have fæstnet det?
  3. Færdige rælinger sælges primært i længderne 230-250 cm, hvordan monterer man dem pænt sammen?
  4. Hvor finder man "moderne" skruer til at fæste spaljee med? Har ikke fundet noget hos Hornbach eller Bauhaus.
  5. Hvilken spartelmasse bør man bruge?
  6. Hvor fint bør man slibe overfladen? Hvilket sandpapir?
  7. Hvor mange lag maling bør man påføre?
  8. Bør jeg afmontere gummimåtten på trinene?
  9. Hvad mener I om vinkleskæringen af spaljee, ser den rimelig ud?

Åsa Lund
Hvorfor ikke sætte et nyt rækværk med stående stålpinde og overliggende egetræspanel ovenpå gulvet deroppe?
Eller rækværk af glas?
Fjern al espalier

Ved ikke hvad du har af maskiner til rådighed og om budgettet er stramt. Men hvis du vil slippe billigt, kan du købe olieret egetræsparket og lave dine egne trinprofiler og bagstykker. Det kræver dog adgang til en bordsav og gerne en håndfræser også. Jeg gjorde det for mange år siden, og det blev meget billigere end færdige trin, ser lige så flot ud i dag som da det var nyt (nå ja, kunne nok trænge til en slibning og lidt olie).

Med den maskinpark jeg har i dag, kunne jeg have fremstillet mine egne indklædningstrin fra massiv eg for under 100-lappen stykket.

Mats-S
Forstår ikke hvad du har gang i ... vil du have en helt ny trappe, så bestil en ny trappe, der er ubegrænset udvalg, så du finder sikkert den rette. Men ... holde på med at fjumre med skrues udseende, farver med mere ... drop det projekt. Behold den som den er i stedet og bevar huset som det var tænkt.

• Synes
MultiMan
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Hvorfor ikke sætte et nyt rækværk med stående stålstænger og overliggende egetræsbræt ovenpå gulvet deroppe?
Eller rækværk af glas?
Fjern al espalier
Vi kiggede på de muligheder først, men alt der har med trapper at gøre er desværre rigtig dyrt. Vi regnede på, at det nemt ville ende på 20.000 - 40.000 kr.

Trappen kommer selvfølgelig til at kræve en større renovering længere fremme, men de næste 5-10 år vil andre ting have prioritet.

Den løsning vi har tænkt nu vil medføre en meget lavere omkostning, og trappen vil i det mindste føles mere moderne de kommende år.

Mats-S
S snowjim sagde:
Den løsning vi har tænkt nu vil indebære en meget lavere omkostning, og trappen vil i det mindste føles mere moderne i de kommende år.
nee næppe mere "moderne" ... men risikoen er, at den efter dine indgreb ikke engang er i harmoni med det øvrige hus og den tidsalder, som det er designet til ...
Dette her føles bare som et "quick and dirty fix", bedre at beholde det oprindelige design da, som formodentlig er i harmoni med det øvrige hus?

V vectrex sagde:
Ved ikke hvad du har for maskiner til rådighed og om budgettet er stramt. Men vil du komme billigt, kan du købe olieret egetræsgulv og lave dine egne trappenæser og bagstykker. Det kræver dog adgang til en bordsav og gerne en håndoverfræser også. Jeg gjorde det for mange år siden, og det blev meget billigere end færdige trin, ser lige så flot ud i dag som da det var nyt (nå ja, det ville måske trænge til en slibning og lidt olie).

Med det maskinel, jeg har i dag, kunne jeg have produceret mine egne beklædningstrin fra massiv eg for under 100 kr. stykket.
Jo, jeg har også overvejet det, kiggede da på tyndere egetræsgulv og prisen blev klart billigere. Jeg har geringssav, rundsav, stiksav, slibemaskine, skruetrækker osv., så det burde gå an.

Ulempen er dog, at hvert trin ikke ser ud som et bræt, men som flere små.

Mats-S John Smith sagde:
...
Tag ned, vi kan nok konstatere, at vi ikke har samme mening om dette.

Personligt mener jeg, at denne renoverede trappe:

er klart mere moderne/smukkere sammenlignet med denne:
DaVTy80.jpg

Entréen har vi renoveret for noget tid siden, men der var dog ingen tid til at gøre trappen i stand dengang.

Det koster en del at udskifte en trappe, og derfor er det ikke ualmindeligt, at man vælger at renovere den eksisterende, og de fleste, jeg har læst om, er tilfredse med resultatet.

Så det vi vil gøre (hvis det ikke er tydeligt), er at renovere den eksisterende trappe. Hvornår den vil blive erstattet, må tiden vise, men vi taler sandsynligvis om 10 år i hvert fald.

• Synes
martyj85
  • Laddar…
Mats-S
Ville hellere bruge pengene/tiden på en ny trappe i stedet for en halvhjertet indsats med lidt hvid maling ...
Det ser jo desuden ud, som om du har nålefiltstæppet tilbage på alle trinene (ret mig, hvis jeg tager fejl) ... bare at slippe af med det er værd en ny trappe ;-)

Jeg har slebet og malet en egetræstrappe i et 60'er hus (trin og trappetuder lakerede jeg, resten hvid maling) Det blev rigtig flot, men det var et temmelig krævende arbejde. Nu er jeg lidt kræsen, men jeg brugte nok 50-60 timer, men omkostningerne blev jo kun omkring tusindkronen i alt. Jeg lavede også en ny håndliste i eget design. Så gå bare i gang, men regn med, at det tager længere tid, end du tror.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Hvordan gik det med dette projekt?

Jeg overvejer noget lignende, købe egetrinsbrædder og slibe og male resten hvidt/gråt. (Gråt, hvis kæresten får bestemme)

Med den forskel, at jeg "bare" har tre stående trægelænderstolper og glas imellem. Men dette skulle være to steder, både horisontalt på første sal og 45 grader længere nede på trappen.
Se billedet, man kan skimte barnevognen, hvilket er en stor grund til, at noget skal gøres ved trappen.

Jeg har dobbelte sæt af glas og trædetaljer, da den ene side af første sal blev bygget om til en væg, da vi skulle flytte ind. (1,5 plans bygget 1998)

Jeg har overvejet sort jern og egetræs overligger, men vil have en afslutning i træ for at montere børnegitteret, så jeg kan lige så godt sætte glasset og spare en stor sum.

Så bliver det udskiftning af håndlisten til egetræ, jeg har endnu ikke fundet en, der ikke skal samles, men det må man vel acceptere.

Det ville være interessant at høre, hvordan det gik, og om der er feedback til mit projekt. Hvor meget tid kan det tage? Jeg har excentersliber og skal anskaffe trekantssliber eller deltasliber til det fine arbejde.
Jeg planlægger at fastgøre træstolperne på ydersiden med gennemgående M12 eller lignende, eventuelt med fransk skrue. Samt eventuelt supplere med vinkeljern, hvis det ikke føles stabilt. Og fæstne i trævæggens slutbræt også.

Jeg forsøgte at få her en trappefirma, men det blev helt stoppet pga. Corona, men hvis de kan lave trappetrinene, så burde man vel kunne få samlet trappen selv. Kæresten er flittig til at male og vil gerne friskes op. Jeg arbejder fuldtid og pendler 1,5 time hver hverdag. Trappen er midt i huset nær køkkenet, og jeg er lidt bekymret for slibestøv men håber, at robotstøvsugeren kan klare det fine arbejde, så tager centralstøvsugeren og påslibningen det værste.

• Trappeopgang med trægelænder og gulve af fliser. En barnevogn står ved bunden af trappen, og en plante i en sort potte ses øverst.
Vi har desværre ikke kommet videre, det ligger på is lige nu.

Men der er 2 muligheder for vores del:

1. Udskift al træ med egetræ og samtidig ændre designet en smule til en tyndere og mere slank version af den eksisterende. Jeg vil tro, at det kunne skabe en trappe, der ser relativt moderne ud, men som frem for alt er en mindre risiko for at gå af mode. Ulempen er, at egetræ ikke er nemt at få fat på fra almindelige byggemarkeder, så jeg tror, at det er en slags savværk, man skal henvende sig til. Bliver prisen rimelig, så ville jeg tro, at dette bliver vores førstevalg.

2. Demontere, slibe, prime og male hvid i hånden trin for trin. Et klart større arbejde, som måske ikke gør trappen den mest moderne i kvarteret, men dog en god vej til en billig pris.

I begge muligheder er der egetræsgelænder og egetrins. Jeg tænker mig, at trinene nok ikke skal være parket, ønsker helst ikke at have stave, men hele planker, hvis man kan få det til.

I jeres tilfælde ser det ikke ud til at være helt så meget arbejde som i mit tilfælde :) Hvordan oplever I glasset? Skal I ikke vaske det ofte, hvis I har børn? En bekendt anbefalede os at have glas i hele trappen, og selvom det er moderne og luftigt, så mistænker jeg, at det bliver en masse vinduesvask.

Ok ja nogle projekter skal man gruble over længe, jeg har tegnet hundredvis af versioner af en tilbygning og føler mig endelig færdig!

Jeg tror ikke glas og børn er en umulig kombination, for i så fald er indglasserede udestuer endnu mere glas at "lege" med. Jeg har desuden en Kärcher sugende vinduesskraber, som gør vinduespudsningen lettere.

Glas kan nok være et godt alternativ også for dig.
Jeg har bedt om et tilbud på 6mm sikkerhedsglas, og en rude på typisk 1300 x 830 ville koste cirka 4000 kr. Den skal sidde tæt på gulvniveau, har man en stor niveauforskel, så skal man op på et sikkerhedsniveau mere.

Jeg har anskaffet en slibemus og tvinge samt lånt en excentersliber. Er i gang med at måle og gruble og må se, hvor dette projekt lander på prioriteringslisten.

Det trækker med sig også at slibe og male etagernes gelænder, så det matcher, men den kan jeg løsne og slibe udendørs, så slipper jeg i hvert fald for noget slibestøv inde.

Hvor lang tid kan dette tage? Nogen som har feedback og kan inspirere TS?

• Trætrappe i en stue med sofahjørne bagved. Lys træ farve, trapper fører opad. Vinduer i baggrunden giver naturligt lys.
Jeg sleb og malede vores trappe.
Den var kun 10 år gammel, men den var bejdset/lakeret mørkt i en rigtig umoderne farve.

Slibningen tog vel lidt over 6 timer (Ingen gelænder eller lignende).
Grundmaling og tre almindelige lag maling tog vel ca. 8 timer mere + ventetiden.
Jeg synes, det blev rigtig godt, satte også grå trappemåtter på.

Har du energi og tid, så gå i gang, men jeg tror, det er lidt overkill, det er nok at slibe og male, det er tidskrævende i sig selv og får det til at se helt anderledes ud.

Så kommer vi 90'ere, der skal købe hus og sukker over at skulle slibe al den hvide maling væk, som tidligere generationer har malet, og synes at alt egetræ overalt føles ret umodernt. Jeg er mere team lad trappen passe ind med det årti huset blev bygget.

• Synes
BenMarBer og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.