15,444 læst ·
18 svar
15k læst
18 svar
Renovere indervægge 60'er hus, masonit, lugt?
Hej alle sammen,
Jeg er begyndt på et projekt, hvor jeg har tænkt mig at gipset alle vægge indendørs i min 60'er villa, som derefter skal spartles i samlingerne og males om.
Vi overvejer at bruge gips, da de gamle vægge har tapet/væv på sig og ikke er i verdens bedste stand.
Dog har vi en lidt usædvanlig lugt i huset, som lugter lidt af "gammelt" træ, eller lidt som sommerhus, der ikke har været beboet i et stykke tid. Svært at forklare...
Jeg fik en firma, der renoverer, på besøg, og ifølge ham er der masonit/tretex plader bag alle tapeter og væv. Dem sagde han, det er dem, der lugter, og selvom du sætter gips på dem, vil lugten altid være der. Han foreslog altså, at jeg skal fjerne alle disse plader ned til reglarne og isoleringen. Sætte ny folie, osb plader og derefter gips på dem.
Hvad siger I til dette? Lyder det rimeligt, bør man gøre sådan?
Det er værd at nævne, at vi har haft en del fugt nede i kælderen, og lugten var ikke den bedste. Det har sikkert været sådan i mange år (nyligt købt villa). Kan det være, at lugten har bredt sig til overetagen og trængt ind i væggene?
Med venlig hilsen,
Andreas
Jeg er begyndt på et projekt, hvor jeg har tænkt mig at gipset alle vægge indendørs i min 60'er villa, som derefter skal spartles i samlingerne og males om.
Vi overvejer at bruge gips, da de gamle vægge har tapet/væv på sig og ikke er i verdens bedste stand.
Dog har vi en lidt usædvanlig lugt i huset, som lugter lidt af "gammelt" træ, eller lidt som sommerhus, der ikke har været beboet i et stykke tid. Svært at forklare...
Jeg fik en firma, der renoverer, på besøg, og ifølge ham er der masonit/tretex plader bag alle tapeter og væv. Dem sagde han, det er dem, der lugter, og selvom du sætter gips på dem, vil lugten altid være der. Han foreslog altså, at jeg skal fjerne alle disse plader ned til reglarne og isoleringen. Sætte ny folie, osb plader og derefter gips på dem.
Hvad siger I til dette? Lyder det rimeligt, bør man gøre sådan?
Det er værd at nævne, at vi har haft en del fugt nede i kælderen, og lugten var ikke den bedste. Det har sikkert været sådan i mange år (nyligt købt villa). Kan det være, at lugten har bredt sig til overetagen og trængt ind i væggene?
Med venlig hilsen,
Andreas
Senest redigeret:
Vi havde samme løsning, bare tretex i ydervægge og indervægge i råspont med svigtende masonit og tusind lag væv/tapet.. syntes også at det lugtede, men tænkte nok mere at det var pensionist!
Bankede gips på alle vægge, spartle, male, tapet og lugten væk..
Bankede gips på alle vægge, spartle, male, tapet og lugten væk..
Hej,E Ericplumber sagde:
Tak for dit svar Hmm, det kan være tretex på ydervæggene. Firmaet sagde bare masonit uden egentlig at kigge på det. Masse tapeter og væv.. Han gættede sig nok lidt frem.
Præcis, lugten er ligesom gamle møbler, og nu når du siger det så har jeg mærket denne lugt hos naboerne som er 70+..
Havde været rart at slippe for at rive alt ned.. Bliver et så meget større projekt..
Vi har revet ned alle tretex-plader i huset ('65) og sat gips op. Det er korrekt, at man bemærkede en ekstrem stor forskel i lugten næsten med det samme. Noget der også bidrog til meget lugt, var den limede masonit på alle gulvene! Så hvis I har sådan noget, anbefaler jeg at tage det op også. Hvis I laver dette arbejde selv, så husk at det støver en del, og I skal trække mange, mange søm ud af vægge og loft!
Riv ned tretexen og sæt OSB + gips op. Så får I fjernet lugt og får vægge, som kan holde til at hænge ting på.
Benyt lejligheden til at trække ny el og netværk samtidig. Gamle huse plejer at have for få stikkontakter.
/M
Benyt lejligheden til at trække ny el og netværk samtidig. Gamle huse plejer at have for få stikkontakter.
/M
Riv ned tapetet og se, hvad der sker.
Har et hus fra 40'erne, som jeg arbejder på, og jeg begyndte med at fjerne alle vinyltapeter. De lugtede virkelig af gammel menneske. Rev derefter så meget tapet ned som muligt i det første rum og fjernede også det papspændte loft, inden jeg gipsede og malede det. Lugten er helt væk i det, der er færdigt.
Jeg arbejder i et nyt rum nu, og der lugter det af spartelmasse.
Skruvede gips ovenpå tre-tex, der har råspont bag sig, skal tilføjes.
Har et hus fra 40'erne, som jeg arbejder på, og jeg begyndte med at fjerne alle vinyltapeter. De lugtede virkelig af gammel menneske. Rev derefter så meget tapet ned som muligt i det første rum og fjernede også det papspændte loft, inden jeg gipsede og malede det. Lugten er helt væk i det, der er færdigt.
Jeg arbejder i et nyt rum nu, og der lugter det af spartelmasse.
Skruvede gips ovenpå tre-tex, der har råspont bag sig, skal tilføjes.
I ærlighedens navn så undrer jeg mig over alles arbejdsiver i dette forum...
"Det lugtede lidt mærkeligt, så jeg rev alle vægge, gulve og lofter ned og nu står jeg med en skorsten og en gruset garageindkørsel, men lugten er væk! Nu mangler kun opbygningen, og så kan vi fortsætte med tapetseringen!" 
Ja eller så gør man tingene ordentligt direkte i stedet for at sminke en gris?MariaiÖstergötland sagde:
I ærlighedens navn så forundres jeg over alles arbejdsglæde i dette forum..."Det lugtede lidt mærkeligt så jeg rev alle vægge, gulve og lofter ud og nu står jeg med en skorsten og en gruset garageindkørsel, men lugten er væk! Nu mangler bare genopbygningen og så kan vi fortsætte med tapetseringen!"
![]()
At rive ned overflader er som regel forsumbare omkostninger egentlig, nogle gipsplader handler ikke om mange kroner. Finder man underligheder kan det jo blive dyrt, men det er vel på den anden side positivt, at det opdages.MariaiÖstergötland sagde: