Tegner på et bjælkelag, hvor der skal lægges 22 mm gulvspånplade på.
Hvordan plejer man at gøre ved de gule markeringer i yderkanterne? Hvor bjælkerne dækkes af yder- og indervæg, hvilket betyder, at gulvspånpladen ikke får nogen støtte.

Sætter man tværstykker i samme dimension som bjælkerne for at støtte gulvspånpladen, eller hvordan gør man?

• Tegning af bjælkelag med gule markeringer ved yderkanter, hvor bjælker er dækket af yder- og indervæg; spørges om støtte til 22 mm gulvspån.
A
H Haz6909 sagde:
Ritar på et bjælkelag som det skal ligge 22 mm gulvspån på.
Hvordan plejer man at gøre ved de gule markeringer i yderkanterne? Hvor bjælkerne dækkes af yder- & indervæg, hvilket betyder, at gulvspånet ikke får nogen støtte.

Sætter man kortling i samme dimension som bjælkerne for at støtte gulvspånet, eller hvordan gør man?
Man har en bjælke til på indersiden af væggen, så kortler man imellem bjælkerne, hvor væggen går tværs bjælkerne, med en 45x45 som støtte for gulvspånet.

• Synes
Haz6909
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Man har en bjælke til på indersiden af væggen, derefter kortlækker man imellem bjælkerne, hvor væggen går på tværs af bjælkerne med en 45x45 som støtte til gulvpladen..
Ok tak

Altså en ekstra bjælke i fuld højde til højre på billedet og mellem bjælkerne en 45 * 45?

• Synes
1
  • Laddar…
K
Du behøver ikke køre fuld højde på bjælken, der løber langs med, jeg ville have sat en 95 regel, det er rigeligt.

• Synes
Haz6909
  • Laddar…
A
H Haz6909 sagde:
Altså en ekstra bjælke i fuld højde til højre på billedet og mellem bjælkerne en 45 * 45?
Lavede en hurtig skitse til dig😉

• Håndtegnet skitse på ternet papir viser konstruktion med bjælker og mål, herunder 45x45, væg og syld.
Rejäl sagde:
Gjorde en snabb skiss för dig😉
Særdeles venligt tak 👍

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Eftersom væggene er 120 mm, så bliver der kun 15 mm tilbage af den ekstra støtteregel, er det nok?

A
H Haz6909 sagde:
Eftersom væggene er 120 mm, så bliver der kun 15 mm tilbage af den ekstra støttebjælke, er det nok?
Du kan lægge 45x70 imellem og isolere mellemrummet, inden du monterer den anden bjælke... 45+70=115mm, så har du 40mm tilbage at skrue gulvspånpladen i..
Vil du have mere, så må du simpelthen tage noget bredere...

Senest redigeret af en moderator:
Mener du, at jeg skal udfylde med stående 45 * 45 i spalten, som jeg har markeret med røde pile?

• Rammerkonstruktion med røde pile, der peger på gule markeringer, foreslået fyldt med stående træbjælker 45x45.
A
H Haz6909 sagde:
Mener du, at jeg skal fylde ud med stående 45 * 45 i spalten, som jeg har markeret med røde pile?
Ok, du har dobbelte yderrammer?
For hvis du har dobbelte rammer, så er 45x45 tilstrækkeligt.

Kun ved den højre pil, du kan enten have 600 c/c eller 1200 c/c på klodserne, så isoleringen passer imellem...

Hej må man spørge hvilket tegneprogram du har brugt? 👍

Ja yderrammen er 2 * 145 rundt om.
Jeg tegnede en ny skitse, hvor de stående 45x45 (røde på billedet) med 60 cc (i spalten mellem yderrammen og den ekstra bjælke).

Bør ikke også langsiden på gulvspånpladen mod ydervæggen til venstre have en støttebjælke under, med samme princip, stående 45x45 (røde på billedet) mellem yderrammen og kortlingerne?

• Byggskiss af hjørnet med gule strøer og røde 45x45 stående støtteblokke.
A
H Haz6909 sagde:
Ja yderrammen er 2 * 145 rundt om.
Jeg tegnede en ny skitse, hvor de stående 45x45 (røde på billedet) med 60 cc (i spalten mellem yderrammen og den ekstra bjælke).

Burde ikke også langsiden på gulvspånpladen mod ydervæggen til venstre have en støttebjælke under, med samme princip, stående 45x45 (røde på billedet) mellem yderrammen og kortlingerne?
Ved langsiden har 45x45 kun opgaven at optage nedbøjningen af spånpladegulvet, så det ikke svajer imellem bjælkerne, så det er ikke nødvendigt, hvis man skrue-limer gulvspånpladen.
I enden derimod er den første bjælke en del af den bærende gulvkonstruktion, som skal optage den reelle vægt, som gulvet belastes med.

H fisgris8 sagde:
Hej får man fråga hvilket tegneprogram du har brugt? 👍
SketchUp Make 2017

• Synes
Hampusca
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.