Hej,
Som novice hjemmebygger uden direkte tidligere erfaring med konstruktion har jeg givet mig i kast med at bygge et tag til tilhørende vægge (to stk, en gavl samt en langside à la carport-løsning) til et cykelskur.

Taket kommer til at bestå af 10mm kanalplast og en overflade på ca. 2000mm x 1700mm. Det er i en eksisterende skurets ydervæg, der kommer til at fungere som bærende bjælke samt 3 støbte piller i den anden ende/langsiden, som med tre reglar (95x45) vil bære taget i retning fra skuret og udad.

At forsøge at beskrive mit spørgsmål føles næsten sværere end det oprindelige problem.

Her kommer et forsøg;
Nedenstående billede er af et andet tag - for at støtte taget i længderetningen er disse reglar sat med vinkeljern. Ved mit nye cykelskur vil jeg helst undgå vinkeljern og i stedet "fræse ud" de tre reglar (95x45) (fra skurets væg til hver sin pille) og lægge de længdegående reglar, som i det vedhæftede billede (f.eks. 45x45) der i.

At det påvirker bæreevnen at fræse ud 95 x 45 forstår jeg, men er det så meget, at man bør afstå fra mine overvejelser om at "fræse ud" for at få en pænere løsning?

Jeg bor på vestkysten, så ekstreme snemængder er der ikke tale om.

Er det uklart?! Forstår I?!
Taknemmelig for svar :)

• Tagkonstruktion med kanalplast i et cykelskur, understøttet af vinkeljern og træbjælker, set indefra med sollys gennem plastpanelet.
Det er ingen god idé at tage så meget ud, synes jeg. Hvis du har plads, er det vel det enkleste at sømme eller skrue lægter ovenpå dine 45x95 regler, som kanalplasten så kan hvile på.

• Synes
seerikand
  • Laddar…
S seerikand sagde:
Hej,
Som novise hjemmebygger uden direkte tidligere erfaring med konstruktion har jeg givet mig i kast med at bygge et tag til tilhørende vægge (to stk, en gavl samt en langsides à la carport-løsning) til et cykelskur.

Taget vil bestå af 10mm kanalplast og en overflade på ca. 2000mm x 1700mm. Det er i en eksisterende skurydrevæg som vil agere bærende bjælke samt 3 stk. støbte søjler i den anden ende/langsiden, som med tre stk. reglar (95x45) vil bære taget i retning fra skuret og udad.

At forsøge at beskrive mit spørgsmål føles næsten sværere end det oprindelige problem.

Her kommer et forsøg;
Billedet nedenfor er på et andet tag - for at understøtte taget i længderetningen er disse reglar sat med vinkeljern. Ved mit nye cykelskur vil jeg helst undgå vinkeljern og i stedet "udskære" de tre reglar (95x45) (fra skurvæggen til respective søjler) og placere de længdegående reglar, som i eksemplet af det vedhæftede billede (f.eks. 45x45), der i.

At det påvirker bæreevnen at udskære 95x45 forstår jeg, men er det så meget, at man bør undlade mine overvejelser om at "udskære" for at få en pænere løsning?

Jeg bor på vestkysten, så ekstreme snemængder er der ikke tale om.

Er det uklart?! Forstår I?!
Hvis du udskærer 45x45 fra 90x45, har du 45 mm tilbage. Det er i så fald bedre, at du bruger 45x45 direkte og undlader at udskære dem.

Er taget 2 m bredt, kan du bruge 90x45 på tværs i stedet.

Senest redigeret:
  • Synes
seerikand
  • Laddar…
A andersmc sagde:
Om du jackar ur 45x45 ur 90x45 så har du 40 mm kvar.
Hvordan er det med matematikken her da....:cool:

• Synes
seerikand
  • Laddar…
S seerikand sagde:
Hej,
Som novice hjemmebygger uden direkte tidligere erfaring med konstruktion har jeg givet mig i kast med at bygge et tag til tilhørende vægge (to st, en gavl samt en langside a la carport-løsning) til et cykelskur.

Taget vil bestå af 10mm kanalplast og en overflade på ca 2000mm x 1700mm. Det er en eksisterende skureyttervæg, der vil fungere som bærebjælke samt 3 støbte pæle i den anden ende/långsiden som med tre st regler (95x45) vil bære taget i retning fra skuret og udad.

At forsøge at beskrive mit spørgesmål føles næsten sværere end den oprindelige problematik

Her kommer et forsøg;
Nedenstående billede er af et andet tag - for at støtte taget i den længdegående retning er disse regler sat med vinkeljern. Ved mit nye cykelskur ville jeg helst undgå vinkeljern og i stedet "hakke ud" de tre regler (95x45) (fra skurets væg til hver pæl) og placere de længdegående regler, som i eksempel vedhæftet billede, (fx 45x45) der.

Jeg forstår, at det påvirker bæreevnen at hakke ud 95 x 45, men er det så meget, at man bør undgå mine overvejelser om at "hakke ud" for at få en pænere løsning?

Jeg bor på vestkysten, så ekstreme snemængder er ikke tale om.

Er det tåget?! Forstår I?!
Efter udhugningen kan du forstærke bjælken med en skrue som forhindrer at det revner langs udhugningen.

• Synes
seerikand
  • Laddar…
K Kane sagde:
Hvordan står det til med matematikken her....:cool:
Ja, nu tænkte jeg på den rent praktiske håndtering. Når du laver en snedkermæssig udskæring, får du det ikke helt perfekt, og det vil helt sikkert blive lidt for meget et sted. Og der skal kun et lille sted til, så er det det, der giver det mindste mål. Men jeg rettede i mit indlæg, så de autister, der læser tråden, kan undgå ubehag.

• Haha
seerikand
  • Laddar…
Et andet alternativ, der bliver pænere, er at erstatte vinkelpladen med et (eller flere) træstykker, der limes/skruves fast nedenunder og på siderne. Liggende ådring nedenunder og stående ådring på siderne, så tre klodser til hver tværgående regel. Med en kap- og geringssav går det meget hurtigt at producere disse træstykker. Forbor hullerne, så de ikke revner ved skruningen (skruningen er for at alt skal holdes på plads, mens limet hærder/tørrer). På en eller anden måde generer det mig også med vinkelplader, der gør, at det ser "nasseri, sjusket og billigt ud". Når man erstatter deres funktion med træklodser, der opfylder samme funktion, ser det velarbejdet og pænt ud i stedet...

• Synes
seerikand
  • Laddar…
P petterovski sagde:
Det er ingen god idé at bore så meget ud, synes jeg. Hvis du har plads, er det nemmeste vel at sømme eller skrue lægter oven på dine 45x95 reglar, som kanalplasten så kan hvile på.
Tak for svar!

L Limpan4all sagde:
Et andet alternativ, der bliver pænere, er at erstatte vinkelpladen med en (eller flere) træstykker, der limes/skruves fast nedenunder og på siderne. Liggende ådring nedenunder og stående ådring på siderne, så tre klodser til hver tværgående regel. Med en kap- og geringssav går det meget hurtigt at producere disse træstykker. Forbor hullerne, så de ikke revner ved skruningen (skruningen er for at alt skal holdes på plads, mens limen hærder/tørrer). På en eller anden måde bliver jeg også forstyrret af vinkelplader, der får det til at se "sniket, sjusket og billigt ud". Når man erstatter deres funktion med træklodser, der udfylder samme funktion, føles det veludført og pænt ud i stedet...
tak for godt svar! Dumt spørgsmål; liggende/stående ådring...?!

De stykker, der ligger på hver side af den tværgående regel, bør have deres længderetning vertikalt (stående ådring). Mens den, der ligger under den tværgående, bør have sin længderetning horisontalt (liggende ådring).

• Synes
seerikand
  • Laddar…

Bedste svar

Kan du ikke kappe tværreglerne og skrue gennem tagbjælkerne ind i endetræet på tværreglerne og skråskrue, hvor det ikke er muligt? Sådan gjorde jeg præcis i hvert fald. Håber det bliver godt.

• Pergola med hvidt tag og tværregler set nedefra, omgivet af nøgne trægrene mod en overskyet himmel.
  • Synes
seerikand
  • Laddar…
V Villa1949 sagde:
Kan du ikke skære tværreglerne af og skrue gennem tagbjælkerne ind i endetræet på tværreglerne og skrueskrue der, hvor det ikke er muligt? Så gjorde jeg præcis alligevel. Håber det bliver godt.
joo, hvorfor kan jeg ikke det...?! føles som en enkel løsning! Tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.