Har lejet et større job ud på mit fritidshus som er lavet i etaper. Det gælder både udskiftning af vinduer, tømrerreparationer m.m. Træpanelet er blevet udskiftet, og en vinddug sidder under træpanelet nu, direkte mod tømmeret. Allerede sidste år opstod der sprækker i panelet, og jeg fik råd af håndværkere om at lægge linoliekit, som blev farvet af slamfarven, jeg brugte. I dag ser det ikke specielt godt ud, da farven ikke hæfter på kittet. Jeg har spurgt hos Falu rødfärg, og de siger, at ingen tætningsmasse fungerer. Jeg er grundig af mig, måske for grundig, men undrer mig over, om det virkelig skal blive sådan så hurtigt. To af billederne gælder sidste års arbejde, og det er mod syd, så jeg er klar over, at solen rammer meget der. Selv på den anden side, hvor panelet er udskiftet nu i marts/april i år, er der opstået sprækker.
Hvad er jeres kloge råd i sagen? Skal jeg reklamere for tjenesten og bede om udskiftning af panelet? Hvilke risici er der ved at have disse sprækker? Stort tak på forhånd for svar...
Jeg skulle måske have zoomet mere ind på billederne, men jeg tror, det ses, at sprækkerne går ret højt op...
Risikoen med sprækkerne er, at vand vil trænge ind og ødelægge træet. Det er en naturlig proces, at træet tørrer og trækker sig sammen og sprækker.
Jeg ville male en gang til for at fylde sprækkerne med maling. Jeg har præcis de samme sprækker på min facadepanel, som snart skal males om.
Hvis du skifter panel, vil det nye sandsynligvis få de samme sprækker efter nogen tid.
OK! Det jeg tænker på er jo, at man ikke kan male om for meget med denne farve, for så bliver det tykke lag, og det kan løsne sig. Synes at det ikke burde blive sådan, når det er så nyopsat!
Egentlig ingen risiko. Fordi malingen ikke er tæt, vil den fugt, der kommer ind, også blive ventileret ud. Så længe du ikke har nogen ekstra fugtbelastning udefra som frodig vegetation tæt på facaden, lækkende tagrende eller ekstremt vejrudsat beliggenhed.
Udseendemæssigt kan maling forbedre ved at ny umalet overflade, der kommer frem inde i revnen, bliver rød, men ikke skjule at selve revnen er der. Det er en del af, hvordan falu-paneler ser ud og har gjort i alle tider.
Linoliekit er direkte uegnet, da olien forringer at farve området. Altså øget synlighed pga. farveforskellen. Dårligt råd!
Holdbarhedsmæssigt behøver du ikke bekymre dig. Det andet er et spørgsmål om, hvad der føles godt for dit øje.
Hvis dette ikke er ok, bør du måske overveje andre koncepter end slamfarve for at få det, du vil, dvs. noget, der dækker og fylder som moderne farvetyper. Håber dog, at du med tiden kan føle dig tilfreds og opleve de gode sider ved en "levende" panel, trods første fejlvurdering!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.