Se billeder af elendigheden længere nede. Jeg undskylder på forhånd for meget tekst og mange spørgsmål.

Efter nyligt at have skiftet garageporten, skal tærsklen nu laves om. Tidligere sad der en foldeport, der var fastgjort i en metalramme rundt om hele porten. Nu er der installeret en almindelig skydeport til loftet. Med den gamle port var det ikke noget problem, at gulvet i garagen ikke var plant, da porten lukkede "udenfor", men nu er det tydeligt, at der er sprækker under porten.

Det første problem er, at gulvet er nogle centimeter højere præcis i den ene kant efter en reparation af en tidligere ejer. Dette gør, at porten ikke går ordentligt ned. For at løse det, vil jeg fjerne en del af "bakken", så porten kan gå et par cm længere ned.

Når det er gjort, vil porten lukke bedre mod gulvet, og gummilisten vil slutte tæt.

• Da hjørnet på garagepladen stikker ud en del, og jeg ikke vil nedbryde alt for meget, er min tanke at lave tærsklen i to trin. En skarp kant, hvor tærsklen skifter vinkel (mellem rosa og blå i tegningen). For den rosa del tænker jeg grovbeton, da tykkelsen er langt over 10 cm, og for den blå del finbeton (da den er tyndere end 5 cm i spidsen). Er denne fremgangsmåde at anbefale, eller kan man støbe også tykkere (dvs. det hele) med finbeton?

Jeg tænker at støbe den blå del først med en plade, hvor rosa vil være, for at få en skarp kant, og derefter støber jeg den rosa del.
  • Hvilken type primer bør jeg anvende for, at den nye støbning skal fæstne til den eksisterende beton (den blå del)?
  • Hvordan armerer jeg bedst den rosa del? Jeg tænker en eller to langsgående armeringsjern, som hviler på stumper af armering stukket ind i garagepladen?
  • Når det kommer til den grønne del i skitsen, ville jeg helst gerne støbe et tyndt lag og få gulvet plant, men min fornemmelse er, at det jo garanteret vil sprække, hvis man forsøger at støbe så tyndt som 5-20 mm? Jeg har læst, at der findes noget, der hedder slipsats, som anvendes i lignende situationer, hvor man vil støbe tyndt?

Generelle holdninger om denne støbning og forskellige løsninger modtages gerne. =) Flere billeder kan selvfølgelig arrangeres.

• Diagram over garageportens gulvniveau før og efter justeringer, der viser forskelle i skråning og angivelse af beton- og asfaltområder.
  • Garageport med åbning nederst, ujævnt betongulv og en skygge af en stige. Porten er ikke tæt mod gulvet, hvilket ses som en lysstribe.
  • Garageindgang med ujævnt betonunderlag og træbrædder langs kanten, cykler og værktøj i baggrunden.
  • Garageindgang med ujævnt gulv og slidte trappetrin i beton. En cykel ses i baggrunden ved siden af åbningen. Visse områder viser slid.
  • Rustik garageport med betongtröskel, ojämnt golv och synliga skador. Justering behövs för att porten ska stänga tätt mot marken.
M myrstack sagde:
Inden du overvejer din støbning, overvej at indbygge et stål i kanten, som tager det meste ubehag forårsaget af alt, der skal rulles ind og ud af garagen

[link] Shopping&utm_campaign=Google&utm_medium=cpc&utm_term=22302&gclid=CjwKCAjwmJeYBhAwEiwAXlg0ATQ1lsrSQ-j2RZ8foJOegNDt0jaYUe1pA8Cre0tgZ75ngEmk51y-ehoCKGEQAvD_BwE
Et sådant jern er tænkt til at "klæde hjørnet" på betonpladen, så at sige, eller bliver det støbt ind under betonen for at styrke hjørnet? Som jeg tænker, vil der ikke være noget 90-graders hjørne nogen steder, men snarere en rampe op i to forskellige hældninger. Forstår, at det er svært at se på min tegning =)

Et sådant jern, som du foreslår, er faktisk ikke en dum idé alligevel som et alternativ, hvis jeg finder min anden løsning for kompliceret, tak!

Senest redigeret:
freni126 freni126 sagde:
Et sådant jern er tænkt at "klæde hjørnet" på betonpladen så at sige eller støbes det ind under betonen for at styrke hjørnet op? Som min tanke er så vil der ikke være noget 90-graders hjørne nogen steder, bare en rampe op i to forskellige hældninger. Forstår at det er svært at se på min tegning =)

Et sådant jern du foreslår er faktisk ikke en dum idé alligevel som et alternativ hvis jeg finder min anden løsning for kompliceret, tak!
der findes færdige hjørnejern med armering. Perfekt. Du kan hælde opad efter jernet.

freni126 freni126 sagde:
Et sådant jern er tænkt til at "beklæde hjørnet" på betonpladen så at sige, eller støbes det ind under betonen for at styrke hjørnet? Som min tanke er, vil der ikke være noget 90-graders hjørne nogen steder, men mere en rampe op i to forskellige hældninger. Jeg forstår, at det er svært at se på min tegning =)

Et sådant jern du foreslår er faktisk ikke en dum idé som et alternativ, hvis jeg finder min anden løsning for kompliceret, tak!
normalt har man jo jernene til skarpe vinkler op mod 90 grader, men det kan også bruges til at beskytte mindre vinkler. Udover at de tager stød fra køretøjer osv. er de praktiske, så man drager betonen af mod kanten, når den er begyndt at hærde.

• Synes
Gunki
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.