1,337 læst ·
2 svar
1k læst
2 svar
Råd til fortynding af tag og regl ud vægge
Vi skal spærre loftet og udfore forskalling på ydervægge i et hus fra 1947. Væggene skal forskalles 45 mm for at få plads til el og eventuelt pex-rør til radiatorslyngen. 45 mm isolering vil blive monteret, samt dampspærre. Derefter OSB og gips. Loftet vil blive spærret og justeret, hvis der ikke er noget alternativ.
Forudsætninger:
Bræddevæg med lodrette brædder, ret lige vægge, så det er sandsynligvis ikke nødvendigt at justere. Men der er lokale toppe og dale, som normalt på bræddevægge.
Loftet skal justeres, der er sandsynligvis 5 cm eller mere mellem det højeste og laveste punkt. Loftsbjælkerne er placeret CC 80 cm.
Spørgsmål:
Forudsætninger:
Bræddevæg med lodrette brædder, ret lige vægge, så det er sandsynligvis ikke nødvendigt at justere. Men der er lokale toppe og dale, som normalt på bræddevægge.
Loftet skal justeres, der er sandsynligvis 5 cm eller mere mellem det højeste og laveste punkt. Loftsbjælkerne er placeret CC 80 cm.
Spørgsmål:
- Hvordan skal jeg forskalle væggene? Da der er lokale toppe og dale, virker det dumt at skrue forskallingsbrædderne lodret ind i væggen. Så mistænker jeg, at toppene og dalene også følger med ud i gipsen, selvom det er minimalt. Jeg ser to alternativer:
- Alt1. Forskalling skruet vandret i loftsbjælkerne og i gulvet, derefter skruet lodrette forskallingsbrædder mellem loft og gulv. På denne måde bygges en ny og lige væg op, lidt som at bygge en ny skillevæg.
- Alt2. Forskallingsbrædder skruet horisontalt cc 60 på hele væggen, på den måde baseres den nye væg kun på toppene i bræddevæggen. Skruen sættes, hvor hver top er på bræddevæggen, og masonit eller lignende bruges til at shimse, hvis jeg skal skrue i en dal. Lodrette kortlingar skrues cc 60 for at give støtte til pladesamlinger.
- Er spær 22x70 mm tilstrækkeligt, hvis loftsbjælkerne er cc 80, eller skal jeg bruge 28x70?
- Skal jeg spærre loftet først og derefter forskalle ydervæggene? Hvis det er tilfældet, hvordan fastgør jeg den vandrette væggregel øverst på den bedste måde? Et alternativ jeg kan se er at fastgøre den i bræddevæggen med mulig shimse, hvis det er nødvendigt for at matche den vandrette regel nede ved gulvet.
- Er der noget negativt ved at skrue en vandret væggregel i gulvet, f.eks. hvis vi i fremtiden skal skifte gulv? Gulvet, der ligger i dag, er spontet fyrretræ, der sidder direkte på gulvbjælkerne.
- Er der alternativer til at spærre loftet for at bevare lofthøjde? F.eks. dobbelt lag 6 mm gips med forskudte samlinger. Jeg forstår, at ujævnheder vil kunne ses, men jeg har svært ved at visualisere, hvor ujævnt det vil blive, og hvor meget det vil kunne ses.
Er huset fra 1047 havde jeg tilføjet mere isolering, f.eks. 2x70 og fået dampspærren 1/3 ind fra den varme side.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hjælp til bygning af skur
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Råd inför att bygga ny fasad
Fasad -
Hjälp inför projekt trädäck/trall till poolområde på marksten
Altan & Uteplats -
Råd kring besiktning inför ev. husköp
Köpa & Sälja hus -
Råd inför borttagning av asbestböjar