Hej, jeg har aldrig gjort dette før. Det skal skrues en ca. 20 kg tung konstruktion (hønsereder) fast i en betonvæg, som alt tyder på er lavet af hulbeton-mursten. Ikke letbeton og ser ikke ud til at være af solid beton.

Er kommet frem til, at det mest fornuftige er at bruge RF A4 gevindstang 10 mm (M10), fastgjort med ankermasse. Hvad skal man tænke på i denne sammenhæng, er 12 mm borehul tilstrækkeligt til M10? Jeg ved det med at børste borehullet grundigt ud og bruge trykluft, så det bliver rent inden påføring af ankermasse osv.

Alle tips modtages taknemmeligt.

H Harald Blåtumme sagde:
Hej, jeg har aldrig gjort dette før. Der skal skrues en ca. 20 kg tung konstruktion (hønsereder) op på en betonvæg, som efter alt at dømme er lavet af hulbeton-mursten. Ikke letbeton og det synes ikke at være af solid beton.

Jeg er kommet frem til, at det mest fornuftige er at bruge RF A4 gevindstang 10 mm (M10) og fastgøre med ankerlim. Hvad skal man tænke på i den sammenhæng, er 12 mm borehul nok til M10? Jeg kender til det med at børste borehullet grundigt og bruge trykluft, så det bliver rent, inden ankerlimen påføres osv.

Alle tips modtages med tak.
Vippebolt burde vel virke. Kemisk anker i hulsten er vel sådan lidt usikkert.

I Installation sagde:
Vippbolt burde vel fungere. Kemanker i hulsten er vel sådan lidt.
Har du et link til vippbolt? Aldrig hørt om dette i denne sammenhæng.

__
PS Kan tilføje, at den gamle betonvæg er ca. 250-300 mm tyk, svært at bedømme præcis. De planlagte borehuller bliver ca. 140 mm dybe. Indfæstningsdybde, som jeg forestiller mig, er 120 mm, det går igennem mindst 2 lag i betonhulstenen, hvis jeg forstår det rigtigt.

Senest redigeret:
H Harald Blåtumme sagde:
Har du någon länk till vippbult? Aldrig hört talas om dette i sammenhængen.

__
PS Kan tilføje at den gamle betonvæg er ca 250-300 mm tyk, svært at vurdere præcist. De tænkte borehuller bliver ca 140 mm dybe. Fastgørelsesdybde som jeg tænker mig er 120 mm, det går igennem mindst 2 lag i betonhulstenen om jeg forstår det rigtigt.
Vikbygel hedder dem som artikel.

Vikbøjle ser ud til at være noget til bølgeblik. Ser desværre helt irrelevant ud, men du tænkte måske på noget andet.

Kemankre fungerer fint. Sørg blot for, at du bruger den perforerede plug, før du anvender den.

Problematikken burde være en standardting, håber folk kan bidrage. Fastgørelse i betonhulsten som sagt. Forsøgt at google det, men det bedste jeg er kommet frem til er netop kemianker. En positiv ting ved løsningen at kemiankre fast gevindstang er, at man nemt kan demontere tingene, ikke muligt hvis man kemiankrer fast skruerne man sætter fast det med.

A atomlab sagde:
Kemankre fungerer fint. Sørg bare for at du bruger den perforerede plug først.
Hvad er den perforerede plug?

Jeg kigger på Biltemas ankermasse, man påfører dette med en fugepistol. Er der noget særligt, jeg skal tænke på?

Som sagt, aldrig gjort dette før, meget taknemmelig for alle tips til, hvordan man lykkes.
__
Bare for at være helt tydelig: det jeg er ude efter er at kemankre fast en RF M10 gevindstang i et borehul lavet i betonhuldsten. For at kunne skrue min konstruktion på ca. 30 kg hønserede fast i betonvæggen... inkl hønsene :-)

Senest redigeret:
C
H Harald Blåtumme sagde:
Fastgørelse i betonhuleblok som sagt. Forsøgt at google det, men det bedste jeg er kommet frem til er netop kemanker. En positiv ting ved løsningen med at kemankre gevindstang fast er, at man nemt kan demontere tingene, ikke muligt hvis man kemankrer skruerne fast som man fastgør det med.
Problemet er selvfølgelig hulrummene, hvor hverken ankermasse eller nogen anden fastgørelse får fat.
Derfor bliver det effektive indgreb i materialet cirka halvdelen af boredybden, hvilket du skal tage højde for ved dimensioneringen. Derfor gætter jeg på, at 10 mm stang er kraftigt overkill i sammenhængen. Selv hvis du skulle bore lige igennem væggen, ville stenen give efter længe før, du nærmer dig brudgrænsen for 10 mm stang.

Perforeret hylster er et absolut must med ankermasse i hulsten, ellers løber massen bare ind i hulrummene.

Huldiameteren er kritisk for optimalt resultat og slås op i til ankermassen hørende tabel. Selv hvis optimalt resultat næppe er kritisk i dette tilfælde.

Du støber aldrig skruen fast med ankermasse, den skal jo have en vis forspænding, men du støber enten gevindstang eller ankerhylstre med indvendigt gevind ind.

Selv ville jeg ikke rode med ankermasse for 20 kg, men bruge almindelig skrue/plug. Med fordel bruger man da så lange plug/skruer, at du får fat i flere lag i stenen. Sæt et par ekstra skruer, hvis du er bekymret for holdbarheden, men 20 kg er i sammenhængen ingen vægt, der foranleder nogen specialløsninger.

• Synes
Alfredo og 1 anden
  • Laddar…
Jeg tager taknemmeligt imod dine indspil cpalm! Stadig ved jeg ikke, hvad der menes med perforeret hylse, men må vel google det.

Jeg må sige, at jeg har tænkt en del over, hvad der kan være fornuftigt her, og nu kommer jeg måske til noget fornuftigt og godt. Måske godt som du siger, kun at bruge almindelige universalplugs, nogle ekstra.

En vigtig ting i netop denne applikation er, at det skal være muligt at montere af (hønserederne i dette tilfælde) uden større bekymringer.

Du skriver: "Med fordel bruger man så lange plugs/skruer, at du får greb i flere lag i stenen."

Dette er nok præcis, hvad jeg har brug for at finde.

Det var et håb, at jeg via kemisk anker kunne lave en stabil forankring gennem mindst to betonglag, men som sagt har jeg aldrig gjort dette før, så jeg ved ikke noget. Ville være praktisk, hvis muligt, en solidt forankret gevindstang type M10.

Senest redigeret:
C
H Harald Blåtumme sagde:
Stadig ved jeg ikke, hvad der menes med perforeret hylster, men jeg må Google det.
Denne video vil nok gøre det lidt mere klart:

Videoen viser cirka hvad jeg forventer, at produkter som Biltema ankermasse kan gøre. Min tanke var at ankra en M10 RF gevindstang på denne måde, hvis dette er fastgjort, så er resten jo pærenemt. Undgå rawlplugs, skruer og alt det der, kun møtrikker at trække på. Måske drømmer jeg bare.

C
Jo, for alt i verden, kør på ankermassen hvis det føles bedst. Det er ikke nogen raketvidenskab. Har dog svært ved at se det som en enklere (eller for den sags skyld billigere) alternativ til plug + skrue, set til helheden.

At tænke på uanset metode er, hvordan du skal sørge for at hullerne havner på præcis det rigtige sted. Samt at gevindstængerne er svære at gendanne, selvom de gør det let at montere/demontere tingene.

H Harald Blåtumme sagde:
Vikbeslag ser ud til at være noget til korrugeret plade. Ser desværre helt irrelevant ud, men du tænkte måske på noget andet.
Den anvendes til det også. Eller som fastgørelse for tagsikkerhed gennem råspont og i større hulsten eller i huldæksbjælkelag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.