Vi har en åben pejs + væg i stuen, der er opmuret i røde mursten. For at få den til at stjæle lidt mindre lys, vil konen pudse den i hvid. Hun tror, at hun kan klare det selv, men jeg er i tvivl... Spørgsmålet er: gør man det selv? Jeg er ikke helt uhåndelig, men pudsning har jeg ikke gjort mere end at forbedre soklen på huset. Hvordan går man til værks? Er der behov for armering?

Smart,
"Desværre" er vores murede pejsevægg lidt større, men når man først har fået snitsen, så antager jeg, at det ikke spiller nogen rolle...

Brugte du nogen armering, eller kørte du bare pudsen direkte på murstenen? Hvordan gjorde du med hjørneforstærkning?

Den pudsede del er større end hvad der kan ses. Fortsætter bag skorstenen. Jeg ville gætte på, at vi pudsede ca. 20 m². Brugte ingen armering. Evt. kunne det måske have været nødvendigt over pejsindsatsen hvor der kan ses små revner efter fyring. Vi brugte heller ingen hjørneforstærkning.

Påføringen er omtrent som at bredspartle, bare med et lidt tykkere lag. Så efter at det har tørret noget tid, bruger man en skumgummibelagt pudsebræt til at forme det ønskede underlag.

Mvh
P.

For at pudse din ovn synes jeg, du skal bruge noget af de produkter, som Fasting65 nævner, eller der er jo Optiroc B-puds, som er meget let at arbejde med. Bland i en spand med boremaskine og piskeris. Vand væggen godt med en sprøjte og påfør det første lag tyndt. Derefter lægger du et lag mere, som du kan smøre på med en pudsebræt. Brug en spidsske til kanter og hjørner. Afhængigt af hvilken struktur du ønsker på pudset, er der et utal af muligheder, men jeg foretrækker at pensle vandret, så der bliver fint liv og skygger. Held og lykke!

Fasting65,

Jeg får indtrykket af, at du ikke pudsede selv, eller? Hvis jeg har ret, hvorfor hyrede du så nogen til det?

K
Optiroc B-brug hedder i dag Serpo 222, fordi Optiroc ikke findes længere, men hedder maxit. Serpo 224 er mere velegnet til en åben pejs, da det er mere fleksibelt.

Tabors39: Årsagen til, at du får lidt revner, er, fordi gipset er stift. Det flexer ikke med i varmerørelserne på samme måde, som et KCC ville have gjort.

Det, der gør et KC fleksibelt, er kalken, hvoraf B-brug (35/65/550) er mindre flex end C-brug (50/50/650)

ktm250 sagde:
Tabors39: Anledningen til at du får lidt sprækker er, fordi gipset er stift. Det flexer ikke med i varmerørelserne på samme måde som et KCC havde gjort.
Har mistænkt at det skyldes stivheden.
Vi pudsede også ca. 20m² lignende væg i en tilstødende hall med Serpo 224 men jeg som amatør oplevede, at det var uendeligt meget sværere at få et godt slutresultat end med gipsomslaget, så vi valgte at tage den genvej. Sprækkerne er ikke værre end at man skal kigge meget nøje for at se dem.

Mvh
P.

Grop: Visse ting må man indse, at professionelle gør bedre. Fy for pokker for at pudse simpelthen. Man må vælge sine kampe her i livet, og pudsning udføres simpelthen af erfarne folk bedre end jeg gør.

For det første er det dødhårdt at få op pudsmørtelen. Jo, man kan øve sig på den færdighed ligesom så meget andet. For det andet er der mange hundrede kilo puds på vores ovn. Det er tungt at pudse. For det tredje er det svært at vide NÅR man skal glatte puden ud, altså når puden har stivnet tilstrækkeligt. For det fjerde er det lige så svært at få glatte overflader, som også er pæne i skrålys. Sidst men ikke mindst: En lægmand kan nemt arbejde for længe med pudsen. Bearbejder man pudsen for længe, så får man ud de fineste korn og væske. Tilbage bliver de groveste partikler og lidt bindemiddel. Det bliver et grimt resultat.

...men ORKER man at tage kampen, så er det bare at begynde at pudse. Jeg har bedre ting for mig i vores husrenoveringsprojekt.

Et andet alternativ til puds er jo at male med en hvid tyk maling, så man får den hvid, men beholder stenstrukturen. Hvad man bruger for maling mm har jeg dog ingen anelse om, men jeg synes dette er flot.

• Synes
MariaT75
  • Laddar…
K
En gennemfarvet slamningspuds kan også være rigtig flot.

Murerne som gjorde vores rørspis drog på pudsen. Jeg spurgte om hvad han bruger og svaret var "Kalk og sand".
Da jeg så hvordan han arbejdede kom jeg på det rene med at den største forskel mellem amatører og professionelle er at professionelle sviner meget mere.

• Synes
Oskar Sandström og 2 andre
  • Laddar…
K
Den største forskel mellem professionelle og amatører, synes jeg, ligger i valget af det rigtige produkt. Desværre falder amatøren ofte for produkter som f.eks. husfix og tror, at det er en slags allroundprodukt, men som i få tilfælde er passende.

• Synes
Oskar Sandström og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.