Hvad skal jeg tænke på, hvis jeg skal pudse væggene på toilettet? Målet er at få det lidt groft ala facade, ikke glat som bredspartling. Hvad er bedst at bruge i så fald?

To vægge er allerede malede, to er rågips.
Kan man bruge gipsmørtel og filte den for at få den ikke helt glatte overflade? Eller skal man bruge pudsemørtel C?

Har man brug for primer på det malede gips? Eller måske endda på de rå plader?

Du kan køre gipsmørtel, hvis det er indervægge. Ønsker du en grovere overflade, kan du trække af med en høvlet regel, eller en savskåret planke, hvis du vil have endnu grovere overflade.

anders07 anders07 sagde:
Du kan køre gipsmørtel, hvis det er indervægge. Vil du have en grovere overflade, kan du trække af med en høvlet regel, eller savet planke, hvis du vil have en endnu grovere overflade.
Toppen. Det lyder rigtig godt.

Gælder det samme, hvis jeg skal pudse på mursten senere i vinterhaven? Brug grundingsmørtel først, selvfølgelig.

Dr Benz Dr Benz sagde:
Toppen. Det lyder kanonbra.

Gælder det samme, hvis jeg skal pudse på teglsten senere i vinterhaven? Kør med grundningsmørtel først da, såklart.
Udendørs, eller med risiko for opstigende fugt, kan man ikke bruge gips.
Der er det næsten nemmere med en grundmørtel, og så synes jeg, at det er lettest med glasfibernet og en fibermørtel.

A
Gipsbrug kommer ikke til at efterligne pudset da det ikke indeholder nogen grovere ballast..

• Synes
gaia
  • Laddar…
anders07 anders07 sagde:
Udendørs, eller med risiko for påtrængende vand, kan man ikke bruge gipsmørtel.
Der er det næsten nemmere med en grundmørtel, og så synes jeg, det er lettest med glasfibernet og en fibermørtel.
Nej det er indendørs men ydervægge så der kan nok være mulighed for påtrængende fugt tænker jeg.

Forslag til puds i så fald?
Tænkte bruge Finja puds C

Måske skulle have gjort det samme på toilettet i stedet? En af væggene er ydervæg med aluminiumpapir som fugtspærre/bremse ala 60'erne. Så ved ikke hvor meget den slipper igennem.

Rejäl sagde:
Gipsbruk kommer ikke at efterligne pudset, da det ikke indeholder nogen grovere ballast..
Hm. Så risikoen er da, at det vil blive for "glat" måske?

A
Dr Benz Dr Benz sagde:
Hm. Så risikoen er da, at det måske bliver for "slat"?
Ja, det vil ikke blive som en pudset overflade, da det er sandet (ballasten), der ridser overfladen, når man skurer eller slammes..
Gå ind i en malerbutik, så findes der maling/spartelmasse, der er lavet til at efterligne pudsede overflader..

Rejäl sagde:
Ja det kommer ikke til at blive som en pudset overflade da det er sandet (ballasten) der river overfladen når man skrubber eller slammer..
Gå ind i en farvebutik så er der farver/spartelmasse som er udviklet til at efterligne pudsede overflader..
Ok. Så det ville ikke være en god løsning at pudse med rigtig puds som jeg havde tænkt at gøre på muren i vinterhaven?

A
Dr Benz Dr Benz sagde:
Ok. Så det ville ikke være en god løsning at pudse med rigtig puds som jeg havde tænkt at gøre på murstenen i vinterhaven?
Jo almindelig puds B og C på mursten vil blive godt det var gipsbrugen jeg kommenterede at man ikke får den samme grove struktur som med puds med sand i da disse efterlader en grovere struktur når man skrubber..

Rejäl sagde:
Jo almindelig pudsmørtel B og C på tegl kommer til at blive godt, det var gipsmørtel jeg kommenterede, at man ikke får den samme grove struktur som med pudsmørtel med sand i, da disse efterlader en grovere struktur, når man skurer..
Præcis. Og jeg kan heller ikke se, at gipsmørtel har nogen speciel ballast.

Det jeg gerne ville gøre nu, var at også pudse toilettet (som er bygget op af gipsplader) for at få den samme Råå følelse der.

Men jeg kan ikke finde noget sted, om det egner sig med rigtig puds direkte på gips.
Måske med primer og grundningsmørtel og derefter på med puds C?

Alle synes at foreslå gips overalt, men tror ikke vi bliver tilfredse med den finish.

Har brugt sandfarve på gipsplader. Blev rigtig godt, faktisk. Men at bruge ru farve i et toilet, hvor det kan være godt at kunne vaske væggene grundigt 🤔.

A
Dr Benz Dr Benz sagde:
Præcis. Og jeg kan heller ikke se, at gipsbeuket har nogen speciel ballast.

Det, jeg ville gøre nu, var også at pudse toilettet (som er opbygget af gipsskiver) for at få den samme Råå følelse der.

Men jeg kan ikke finde nogen steder om det er passende med rigtig puds direkte på gips.
Måske med primer og grundningsmørtel og derefter på med puds C?

Alle synes at foretrække gips overalt, men jeg tror ikke, vi bliver tilfredse med den finish.
Det er for glat, det vil ikke hæfte..
I så fald skal du netopfylde og pudse, hvis du vil pudse på gipspladerne..
Kender en fyr, der er fantastisk til at pudse med fliselim, men jeg ved ikke præcist, hvordan han gør det..

Intet Intet sagde:
Har brugt sandfarve på gipsplader. Blev rigtig godt, faktisk. Men at bruge grov farve i et toilet, hvor det kan være godt at kunne vaske væggene ordentligt 🤔.
Nja det måske er dumt men tanken er at sætte en marmorskive ligesom gulvet bagved vasken som skal opfange det meste. Men det har jo en pointe tænker jeg.

Det måske er bedre med gipsstøbning på toiletten og almindelig puds på teglen i vinterhaven.

Rejäl sagde:
Det er for glat, det kommer ikke til at sidde fast..
I så fald må du nete og pudse, hvis du vil pudse på gipspladerne..
Kender en fyr, der er vildt god til at pudse med fliselim, men ved dog ikke præcis, hvordan han gør..
Jeg forstår.
Kan heller ikke finde noget, der støtter mit ønske heller. Må nok overtale fruen til, at det heller ikke bliver det samme af praktiske årsager ifølge ovenstående.

Jeg har ikke tid/energi til at eksperimentere mere og skal bare blive færdig med toilettet.

Tak for input.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.