Hej!
Vi overvejer at bygge en låge til vores bagside. Planen er en låge, der strækker sig fra vores skur (den hvide bygning til venstre på billedet) til den portstolpe, man kan skimte i hækken (til højre på billedet). Den tidligere placering af lågen kan I naturligvis regne ud fra de to stolper, men vi vil nu skabe en "indhegning" til vores katte, hvilket gør den nuværende placerede åbning til den "enkleste" at lukke.

Målet fra skurhjørnet til portstolpen er godt 140 cm, hvilket gør åbningen relativt bred. Min plan er en låge som den, man kan se på tegningen, med cirka-mål på 210x140 cm. Ideen er at bygge rammen af 45x70 mm-regler og forstærke tværbommen med hulplader med for eksempel hjørnejern til hjørnekonstruktionerne.
Videre tænkte jeg at fase de øvre og nedre kanter (markeret A og B) med 15-20° for at regnvand ikke skal blive stående på konstruktionen.
Afslutningsvis males konstruktionen med ejerforeningens "udendørsfarve", som er en eller anden akrylvariant, hvis jeg husker rigtigt, for derefter at netrammen med en stærk variant af net. Vi ønsker gerne net for at vindmodstanden ikke skal blive for stor, og for at man skal kunne se igennem.

Naturligvis skal det hele så fastgøres til væggen … hvad er den mest passende måde at gøre det på? Hængsler forstår jeg, men er der nogen speciel variant, der anbefales i dette tilfælde, da konstruktionen er ret bred? Skal man have flere hængsler for at kompensere? Da rammen på selve lågen ikke er særligt bred, er det svært at fastgøre længere hængsler, men det er måske ikke nødvendigt med lange?

Alle synspunkter og tanker er velkomne!
Tak på forhånd!

• Hvidt skur til venstre, grøn hæk til højre, blomsterbede og hvide hegnspæle. Hus med røde mursten i baggrunden, græsplæne i forgrunden.
  • Illustration af en planlagt træport med ramme på 210x140 cm, inkluderer diagonalstiver og markeringer for måling af vinkler A og B.
adlib adlib sagde:
Hej!
Vi overvejer at bygge en port til vores baggård. Planen er en port, der strækker sig fra vores skur (hvide bygning til venstre i billedet) til den portstolpe, man kan ane i hækken (til højre i billedet). Den tidligere portplacering kan I naturligvis regne ud fra de to stolper, men vi vil nu lave en "indhegning" til vores katte, hvilket gør den nu tænkte åbning til den "enkleste" at lukke.

Målet fra skurhjørnet til portstolpen er omkring 140 cm, hvilket gør åbningen relativt bred. Min plan er en port, der ligner den, man kan se på tegningen, med cirka-mål på 210x140 cm. Idéen er at bygge rammen af 45x70 mm-regler og forstærke tværlægten med hulplader med eksempelvis hjørnejern til hjørnekonstruktionerne.
Derefter tænkte jeg at fase de øvre og nedre kanter (mærket A og B) med en 15-20° vinkel for at regnvand ikke skal blive stående på konstruktionen.
Afslutningsvis males konstruktionen med foreningens "udendørsfarve", som er en eller anden akrylvariant, hvis jeg ikke husker forkert, for derefter at dække rammen med en stærk variant af net. Vi vil gerne have net, så vindfanget ikke bliver for stort, og så man kan se igennem.

Naturligvis skal det hele derefter fastgøres til væggen... hvad er den mest passende måde at gøre det på? Hængsler forstår jeg, men er der en speciel variant, der anbefales i dette tilfælde, da konstruktionen er ret bred? Skal man have flere hængsler for at kompensere? Da rammen på selve porten ikke er særligt bred, er det svært at fastgøre længere hængsler, men det er måske ikke nødvendigt med lange?

Alle kommentarer og tanker er velkomne!
Tak på forhånd!
Tre grovere hængsler er fint, føler jeg spontant. Vægten er jo ret lav på trods af bredden.

• Synes
adlib
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.