Som I kan se på titlen, overvejer jeg fordele og ulemper ved Plyfa eller OSB plade under gips?

Findes mange tråde om emnet... Selv valgte jeg OSB

OSB her også, i garagen.

Plyfa er et bedre materiale mht. styrke osv. men prisen er derefter, så hvis du går efter pengepungen, vælg OSB, ellers plyfa.

Kørte osb, prisen afgjorde

• Synes
RACS
  • Laddar…
Mikael_L
Plyfa er en smule bedre mht. holdbarhed, også bedre mht. færre splinter i hænderne, når man arbejder med den. Især hvis man sparer og køber klasse 3 OSB.

Men jeg syntes ikke, at noget af det retfærdiggjorde prisforskellen og valgte OSB til både garagen og huset.

Spånplade under er også et alternativ, man kan overveje.

Har aldrig kommet i kontakt med OSB, men derimod både spånplade og krydsfiner.
I mangel af rigtig massivt træ så er krydsfiner en rimelig erstatning, når det gælder om at kunne sømme/skruge ting op. Spånplade er helt uduelig til at fastgøre ting i.

OSB er vel et mellemting mellem spånplade og krydsfiner.

Så Villa vista (#4) udtrykte det vel.

Synes der er lysår mellem plyfa og osb, desværre er prisen det også. Bruger man spån, skal man altid forbore, hvis man sætter noget op, og spånet er nok billigst. Men helt klart er plyfa overlegent.

Älvsbyhus bygger i mange mange år tilbage med spånplade. Ingen gips. Og det holder.
I rækkefølge er styrken og levetiden som følger.
1. Krydsfiner. Kan købes vandfast. Dyrt som bare pokker.
2. OSB. Forskellige klasser også.
3. Spånplade. Hvis den kan bruges uden gips (Æh) bliver konstruktionen lige så god som med gips på.

Ifølge en tidligere tråd, hvor der blev linket til en test/sammenligning mellem pladematerialerne, blev resultatet, at spån havde dårligst trækstyrke, plyfa mest, og at forskellen var større mellem spån og OSB, end mellem OSB og plyfa.

• Synes
brumbjorn
  • Laddar…
...og i de fleste praktiske henseender er forskellen ubetydelig.

• Synes
brumbjorn
  • Laddar…
MathiasS sagde:
...og i de fleste praktiske henseender er forskellen forsvindende lille.
Prisen undtaget.

Mikael_L
Forskellen i holdbarhed og styrke har tilsyneladende i tests vist sig at være relativt lille i sammenligning mellem disse tre materialer bag gipsen.

Jeg fandt selv, at spånplade havde omtrent samme pris som OSB, så derfor faldt valget på OSB i mit tilfælde.

Atom sagde:
Prisen undtaget.
Tekniske parametre var hensigten i mit indlæg.

Jeg har i flere af mine lokaler tyk masonit (board hedder det) og ja, det fungerer også.

Ulempen med OSB er, at den er så hård, at gipsskruer ikke forsænker sig selv, så der skal man skaffe en anden skruetype.

Protte

• Synes
brumbjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.