20,198 læst ·
25 svar
20k læst
25 svar
Plyfa eller OSB plade under gips?
Side 1 af 2
Altvidende
· Stockholm
· 1 841 indlæg
Plyfa er et bedre materiale mht. styrke osv. men prisen er derefter, så hvis du går efter pengepungen, vælg OSB, ellers plyfa.
Plyfa er en smule bedre mht. holdbarhed, også bedre mht. færre splinter i hænderne, når man arbejder med den. Især hvis man sparer og køber klasse 3 OSB.
Men jeg syntes ikke, at noget af det retfærdiggjorde prisforskellen og valgte OSB til både garagen og huset.
Spånplade under er også et alternativ, man kan overveje.
Men jeg syntes ikke, at noget af det retfærdiggjorde prisforskellen og valgte OSB til både garagen og huset.
Spånplade under er også et alternativ, man kan overveje.
Har aldrig kommet i kontakt med OSB, men derimod både spånplade og krydsfiner.
I mangel af rigtig massivt træ så er krydsfiner en rimelig erstatning, når det gælder om at kunne sømme/skruge ting op. Spånplade er helt uduelig til at fastgøre ting i.
OSB er vel et mellemting mellem spånplade og krydsfiner.
Så Villa vista (#4) udtrykte det vel.
I mangel af rigtig massivt træ så er krydsfiner en rimelig erstatning, når det gælder om at kunne sømme/skruge ting op. Spånplade er helt uduelig til at fastgøre ting i.
OSB er vel et mellemting mellem spånplade og krydsfiner.
Så Villa vista (#4) udtrykte det vel.
Älvsbyhus bygger i mange mange år tilbage med spånplade. Ingen gips. Og det holder.
I rækkefølge er styrken og levetiden som følger.
1. Krydsfiner. Kan købes vandfast. Dyrt som bare pokker.
2. OSB. Forskellige klasser også.
3. Spånplade. Hvis den kan bruges uden gips (Æh) bliver konstruktionen lige så god som med gips på.
I rækkefølge er styrken og levetiden som følger.
1. Krydsfiner. Kan købes vandfast. Dyrt som bare pokker.
2. OSB. Forskellige klasser også.
3. Spånplade. Hvis den kan bruges uden gips (Æh) bliver konstruktionen lige så god som med gips på.
Ifølge en tidligere tråd, hvor der blev linket til en test/sammenligning mellem pladematerialerne, blev resultatet, at spån havde dårligst trækstyrke, plyfa mest, og at forskellen var større mellem spån og OSB, end mellem OSB og plyfa.
Forskellen i holdbarhed og styrke har tilsyneladende i tests vist sig at være relativt lille i sammenligning mellem disse tre materialer bag gipsen.
Jeg fandt selv, at spånplade havde omtrent samme pris som OSB, så derfor faldt valget på OSB i mit tilfælde.
Jeg fandt selv, at spånplade havde omtrent samme pris som OSB, så derfor faldt valget på OSB i mit tilfælde.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Jeg har i flere af mine lokaler tyk masonit (board hedder det) og ja, det fungerer også.
Ulempen med OSB er, at den er så hård, at gipsskruer ikke forsænker sig selv, så der skal man skaffe en anden skruetype.
Protte
Ulempen med OSB er, at den er så hård, at gipsskruer ikke forsænker sig selv, så der skal man skaffe en anden skruetype.
Protte