Hej,

Skal sætte et TV-beslag op på en væg, der er en overmalet spånplade.

Hvilken type rawlplug skal jeg bruge til det, eller skal man bare skrue den direkte ind i spånpladen?

55 tommer Samsung

Hvis du ved, at det kun er en almindelig spånplade, og du slet ikke rammer nogen reglar, så ville jeg nok bruge molly plug.

• Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
Ingen plug i træ!

Du skal altså skrue direkte ind med valgfri træskrue. Spånplader kan dog have en tendens til at sprække, så det er ofte en god idé at forbore hullerne. Brug en boremaskine, der er lidt mindre end "kernen" på skruen, så går det fint.

• Synes
Stickan56 og 2 andre
  • Laddar…
Janus82 Janus82 sagde:
Ingen plugg i træ!

Du skal altså skrue direkte ind med valgfri træskrue. Spånplader kan dog have en tendens til at sprække, så det er ofte en god idé at forbore hullerne. Brug en boremaskine, der er lidt mindre end "kernen" på skruen, så går det fint.
Det er det, jeg er lidt bange for, afhængig af kvaliteten på spånpladen. Det er en nybygget lejlighed, så hvorfor man sætter en væg op med spånplade, lader jeg være usagt.

richardtenggren
S Screed sagde:
Det er det, jeg er lidt bange for, afhængigt af kvaliteten på spånpladen. Det er en nybygget lejlighed, så hvorfor man sætter en væg op med spånplade, lader jeg være usagt.
En ledetråd kan være, at OSB har haft sindssyge priser et stykke tid i begyndelsen af pandemien :)

richardtenggren richardtenggren sagde:
En ledetråd kan være at OSB haft sygelige priser et stykke tid i begyndelsen af pandemien :)
Men malet spånplade i nybygget lgh? OSB havde vel næppe været grundtanken.

• Synes
Joak
  • Laddar…
richardtenggren
K Kane sagde:
Men målad spånplade i nybyggt lejlighed? OSB havde vel næppe været grundtanken.
Jeg tænkte nok, at det var gipset udenpå, læste måske sjusket :)

I Norge ser spontede og grundmalede spånplader ud til at være almindelige, hvis man har set ”eventyrlig oppussing”

K Kane sagde:
Men malet spånplade i nybygget lejlighed? OSB havde vel næppe været grundtanken.
Når du siger det, lyder det mærkeligt. Jeg antog bare, at det var gips+spån.

TS Er det bare en spånplade, der er blevet malet, eller er der gips ovenpå, som er blevet malet?

Janus82 Janus82 sagde:
Når du siger det, så lyder det skummelt. Jeg forudsatte bare, at det var gips+spån.

TS Er det bare en spånplade, der er malet, eller er det gips ovenpå, der er malet?
Bare spån, bankede langs hele, ca 3m og det føles virkelig bare som en spånplade.

I så fald er det mere sandsynligt, at der kun er gips i væggen. Spån som overfladelag er næsten ikke blevet brugt siden midten af 70'erne.

Tag en lille boremaskine og bor, hvor du vil sætte en skrue til beslaget. Så kan du se, om det er gips eller spån i overfladelaget, og du bemærker også, om der er spån eller OSB bag gipset.

Senest redigeret:
  • Synes
Fairlane
  • Laddar…
Givetvis trækker du dette med træskrue bare. Plugs og andet bruger man der, hvor der ikke er noget for gevindet at gribe fat i. Det er en eller anden ny mærkelig trend at bruge plug og gipsanker i trævægge. Helt skørt.

Her er min yndlingsskrue til denne type montering, findes fx på hornbach. 6mm

https://www.grabber.se/Skruv-och-infastning/Invandig-Traskruv/TKZ6040

Føler du, at du vil gå op til 8mm, findes der andre skruer, som er egnede, og det skader ikke at forbore lidt også.

• Synes
Stickan56 og 2 andre
  • Laddar…
Hvis der er flere huller til at skrue beslaget fast med, ville jeg sætte flere skruer direkte i pladen. Hvis man forbore, flækker pladen mindre på bagsiden, og det bliver stærkere.

Protte

• Synes
Screed og 1 anden
  • Laddar…
  • Synes
Nik3454
  • Laddar…
richardtenggren
Skal sætte et håndtag op udenfor bruseren og støtte ved toilettet til sværgubben, spånplader i vægge og ingen idé om jeg kan ramme reglar...
Holder kun skrue, eller skal man bruge typ Molly?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.