Hej,
Jeg er i gang med at bygge garage og overvejer det her med at plastre isoleringen i væggen.
OSB som loftsplader er på plads med plast direkte under OSB'en, hæftet på lægterne.
Jeg vil først have et lag 45mm og derefter lægge 95mm ovenpå og så op med krydsfinerplader som vægge, ingen installationslag, elkabler trækkes på væggen.
Jeg har ingen varmekilde endnu, da der ikke er strøm, bør jeg så plastre isoleringen, eller er risikoen for kondens for høj?
Hvilken risiko løber jeg, hvis jeg ikke indpakker med plast?
Vejret i Bohuslän skifter lige nu mellem -5 og plus 10, så kondens vil sikkert dannes, men jeg regner med at have strøm i marts cirka.
Taknemmelig for viden og tips.
Jeg er i gang med at bygge garage og overvejer det her med at plastre isoleringen i væggen.
OSB som loftsplader er på plads med plast direkte under OSB'en, hæftet på lægterne.
Jeg vil først have et lag 45mm og derefter lægge 95mm ovenpå og så op med krydsfinerplader som vægge, ingen installationslag, elkabler trækkes på væggen.
Jeg har ingen varmekilde endnu, da der ikke er strøm, bør jeg så plastre isoleringen, eller er risikoen for kondens for høj?
Hvilken risiko løber jeg, hvis jeg ikke indpakker med plast?
Vejret i Bohuslän skifter lige nu mellem -5 og plus 10, så kondens vil sikkert dannes, men jeg regner med at have strøm i marts cirka.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
Generelt ville jeg overveje ikke at plastre i en garage, selvom man senere har tænkt sig at have varme indimellem.S Screed sagde:Hej,
Jeg er ved at bygge garage og overvejer det her med at plastre isoleringen ind i væggen.
OSB som loftplader er på plads med plast direkte under OSBn, hæftet på glesen.
Jeg vil først have et lag 45mm for derefter at lægge 95mm udenpå det og derefter op med krydsfinerplader som vægge, intet installationslag så el-kabler trækkes på væggen.
Jeg har ingen varmekilde endnu da der ikke er strøm, bør jeg så plastre isoleringen eller er risikoen for kondens for høj?
Hvilken risiko løber jeg hvis jeg ikke plastre ind?
Vejret i Bohuslän nu skifter mellem -5 og plus 10 så kondens vil sikkert dannes, men jeg regner med at have strøm omkring marts.
Men brug en dampspærre, så eventuel fugt kan finde vej ud, men du får stadig en beskyttelse mod alt for stort fugttryk, hvis du f.eks. parkerer en fugtig bil i garagen senere.
OK! Der sidder en dampspærre på vægelementerne nu, som jeg kommer til at lægge isoleringen mod, men du synes, jeg skal gøre det samme mod krydsfineren her så?klaskarlsson sagde:
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
Nu er jeg ikke helt med.,S Screed sagde:
Man skal aldrig have mere end et lag med dampspærre/dampbremse
Indefra og ud plejer det at være: Gips, isolering (45mm) - hvilket er installationslaget, hvis man har sådan et. Så dampspærre/bremse, isolering, vindpap, luftspalte og panel
I dit tilfælde, uden installationslag bliver det vel (indefra og ud): Vægplade (f.eks. krydsfiner/gips/osb), dampbremse, isolering, vindpap, luftspalte, facade.
Du har ret, jeg mener vindpap. Men meget til luftspalte er der ikke, det er i øvrigt et byggesæt med færdigbyggede vægelementer.klaskarlsson sagde:
Nu er jeg ikke helt med.,
Man skal aldrig have mere end et lag med dampspærre/dampbremse
Indefra og ud plejer det at være: Gips, isolering (45mm) - hvilket er installationslaget, hvis man har sådan et. Så dampspærre/bremse, isolering, vindpap, luftspalte og panel
I dit tilfælde, uden installationslag bliver det vel (indefra og ud): Vægplade (f.eks. krydsfiner/gips/OSB), dampbremse, isolering, vindpap, luftspalte, facade.
Hørte med en tømrer i dag som var mere inde på plast, så må se hvor det lander. Er jo "bare" en garage trods alt.
Tak for svar!
Klik her for at svare