Hej!

Jeg skal bygge til en eksisterende gammel bygning, som bruges som gæstehus og opvarmes nogle gange, men står mest koldt. Den er gammel og har siv/ler og tømmer i væggene. Jeg har fjernet yderpanelet og lagt isolering mellem tømmeret på den side, hvor saunaen skal bygges til. Saunaen vil blive brugt ca. 1 gang om ugen, og rummet den står i, vil muligvis blive opvarmet en gang imellem sammen med gæster. Væggene på saunabygningen vil være yderpanel, luftspalte, vinddække, isolering, luftspalte, inderpanel. Og spørgsmålet er, om jeg bør have saunafolie mellem isolering og luftspalte ind mod den eksisterende bygning, tag eller øvrigt?

Mvh Stefan

H Hunneberg sagde:
Hej!

Jeg skal bygge til en eksisterende gammel bygning, der bruges som gæstehus og opvarmes lejlighedsvis men står mest kold. Den er gammel og har siv/ler og tømmer i væggene. Jeg har fjernet yderbeklædning og lagt isolering mellem tømmeret på den side, hvor saunaen skal bygges. Saunaen vil blive brugt ca. 1 gang om ugen, og rummet den står i, vil måske være opvarmet engang imellem sammen med gæster. Væggene på saunabygningen vil være yderpanel, luftspalte, vindpap, isolering, luftspalte, inderpanel. Og spørgsmålet er, om jeg bør have saunafolie mellem isolering og luftspalte ind mod den eksisterende bygning, tag eller andet?

Mvh stefan
At have plastikfolie i huse, der står kolde om vinteren, er lidt tricky. Om foråret kan det være -10 grader om natten, og der bliver minusgrader indendørs, så kommer solen frem, og det kan måske blive 15 plusgrader på solvæggen, og der er en risiko for, at der dannes kondens på ydersiden af plastikken, altså inde i væggen. Jeg ville undgå plastik.

N Nissegandhi sagde:
At have flastfolie i huse, der står kolde om vinteren, er lidt tricky. Om foråret kan det være -10 grader om natten, og det bliver minusgrader indendørs, så kommer solen, og det bliver måske 15 plusgrader på solvæggen, så er der risiko for, at der kommer kondens på ydersiden af plasten, altså inde i væggen. Jeg ville undgå plasten.
Tak for dit svar! Ja, det virker til at være mange meninger til begge sider, men det lyder fornuftigt, som du skriver! Hælder helt klart til at køre uden plast.

N Nissegandhi sagde:
At have flastfolie i huse, der står kolde om vinteren, er lidt tricky. Om foråret kan det være -10 grader om natten, og det bliver minusgrader indendørs, så kommer solen frem, og det kan måske blive 15 plusgrader på solevæggen, så er der risiko for, at der bliver kondens på ydersiden af plasten altså inde i væggen. Jeg ville afstå fra plasten.
Men spørgsmålet gjaldt vel det, der nu vil blive en indvendig væg? Og så vil der ikke være meget sol der.

Dermed ikke sagt, at jeg forordner plast, men det afhænger af andre omstændigheder.

W Weimik sagde:
Men spørgsmålet handlede vel om det, der nu bliver en indervæg? Og der vil der ikke komme meget sol.

Dermed ikke sagt, at jeg går ind for plastik, men det afhænger af andre omstændigheder.
Ja, det handlede om indervæggen, bag inner panelens luftspalte. Tænkte nok det var der, han alligevel mente, at varm og kold luft mødes og kondenserer?

H Hunneberg sagde:
Ja det gjaldt indre væg, bagved indre panelens luftspalte. Tænkte nok det var der han alligevel mente at varm og kold luft mødes og kondenserer?
Der er nok visse risici for misforståelser her.
Det jeg mener med indre væg er det som ikke er ydervæg. Hvis jeg forstod dig rigtigt, laver du en tilbygning, hvor den ene sauna-væg kommer til at være bygget mod gæstehuset. Det bliver altså en indre væg af det, som tidligere var ydervæg. Men jeg kan have misforstået, hvad du skrev.

Hvis man har plast, skal man have det på den varme side, hvilket normalt er inderst i væggen, så tæt på inderpanelet som muligt. Men når man kuldstiller huset, er det ikke sikkert, at det altid er varmere inde end ude. Det var det, @Nissegandhi mente (tror jeg).

Hvis det nu bliver en indre væg mellem saunaen og gæstehuset, så bliver det et andet spørgsmål, det var det, jeg mente. Den indre væg kunne man i det mindste teoretisk kunne overveje at have plast i, afhængigt af hvordan bygningen er konstrueret. Inderst mod saunaen altså.

W Weimik sagde:
Der er nok en vis risiko for misforståelser her.
Det jeg mener med en indervæg er det, der ikke er ydervæg. Hvis jeg forstod dig korrekt, laver du en tilbygning, hvor den ene saunavæg vil blive bygget mod gæstehuset. Det bliver altså en indervæg af det, der tidligere var ydervæg. Men jeg kan have misforstået, hvad du skrev.

Hvis man har plastik, skal man have det på den varme side, hvilket normalt er inderst i væggen, så tæt på inderpanelen som muligt. Men når man koldstiller huset, er det ikke sikkert, at det altid er varmere inde end ude. Det var det, @Nissegandhi mente (tror jeg).

Hvis det nu bliver en indervæg mellem saunaen og gæstehuset, bliver det et andet spørgsmål, det var det, jeg mente. Den indervæg kunne man i det mindste teoretisk overveje at have plastik i, afhængigt af hvordan bygningen er konstrueret. Inderst mod saunaen altså.
Du misforstod ikke, det vil blive en indervæg af tidligere ydervæg. Dog fjernede jeg yderpanelen, så det egentlig bare er en afstivet væg, som jeg nu også lagde isolering i. Og spørgsmålet gælder jo så både den og de nybyggede vægge. Den tidligere ydervæg bliver jo indervæg mellem to rum, der har nogenlunde samme temperatur (opvarmes samtidig), men der er også en vis risiko der, hvis solen skinner på det ene rum, og det andet er i skyggen, med lukket inderdør imellem. Derefter funderer jeg på, hvordan det kan tørre ud ordentligt, når man sauner og det er koldt udenfor, men det skulle jo virke takket være eftervarmen, som langsomt sænker og tørrer ud, som jeg har forstået.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.