Belmlu
Hej,

Da jeg byggede plankeværk for cirka 2 år siden, skruede jeg overliggeren fast direkte oppefra og ned i stolpernes endetræ. Dengang vidste jeg ikke bedre, men nu ved jeg, at det måske ikke er at foretrække. Alt er bygget i trykimprægneret træ, hvor i hvert fald stolperne er NTR A og eventuelt også overliggeren. Fastgjort med kraftige, galvaniserede træskruer.

Til mit spørgsmål: for at dette skal holde på sigt, ville det være godt, hvis jeg lægger noget ved skruens hoved for at forhindre fugtvandring ned langs denne? Bør jeg lave det om og fæstne på en anden måde? Eller kan jeg lade det være med god samvittighed?

Kan du komme til at skråskrue nedefra?
Alle typer overliggere bør altid fastgøres nedefra netop for at undgå, at vand bliver stående ved skruen. Samt at det er en fordel, hvis der er en let hældning på overliggeren.

• Synes
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
maah maah sagde:
Kommer du åt at skråskrue nedefra?
Alle typer af overligger bør altid fastgøres nedefra netop for at undgå, at vand bliver stående ved skruen. Samt at det er en fordel, hvis der er en let hældning på overliggeren.
Ja det skal nok gå! Ingen mulighed med vinkelbeslag?

Forslag til foranstaltning for nuværende skrue? Trække ud og tætne hullet med noget?

Overvej hvor længe et trægulv holder, hvor hver skrue oftest er skruet oppefra.

Eller for den sags skyld skiftede jeg en sektion af et plankeværk sidste sommer, som mindst var 50 år gammelt, hvor overliggeren var utrykt og sømmet direkte oppefra. Ganske vist laseret, men det var en sporadisk vedligeholdelse, der ikke var blevet udført i 20 år.

• Synes
Belmlu
  • Laddar…
wildeside
Mit stakit ubehandlet træ malet med jernvitriol, da det var nybygget, har stået i næsten 10 år med overlæggeren skruet oppefra, og indtil videre er det ok i træet. Har en smuk grå naturlig farve.

• Synes
Belmlu
  • Laddar…
TS bør nok ikke bekymre sig. Vandet vil løbe ind i overliggeren selv gennem sprækker og andet. Sove roligt i 10 år og se derefter om overliggeren bør udskiftes. Sandsynligvis ikke.
Jeg er helt overbevist om, at det ville holde, selv med uimpregneret træ.

• Synes
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Tak for beroligende besked alle sammen :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.