Hejsa!

Vi er i gang med at grave ud for at bygge vores veranda ud med cirka 12kvm ekstra træterrasse. Det var noget af et gravearbejde, der skulle til for at nå dertil, hvor vi er nu, men jeg tror nok, at der er gjort det meste, hvad angår gravningen.

Dette er omtrent, hvad vi vil bygge (det gule er den eksisterende veranda):
3D-model af en planlagt udvidelse af en veranda, viser trædækstøtter og betonelementer, hvor den eksisterende del er markeret med gul farve. 3D-model af verandaudvidelse med trædæk og underliggende gul del, viser mål og konstruktionselementer.

Vi har gravet ned for at give plads til følgende:
28mm bræt
145mm regel
3mm tjærepap
50mm betonplade (som vi fik gratis)
50mm 8-16mm grus (for at lette arbejdet tænker vi, at 50mm er nok)
I alt 276mm (men regner med at skulle sætte nogle afstandsklodser, da vi gravede lidt ekstra).

Sådan ser arealet ud nu:
Udgravet jord foran et hus, med en sort væg til venstre og hvide vægge til højre, og opstillet trælægter for niveaujustering til veranda. Udgravet område ved siden af huset med ujævn jord, omgivet af trærammer og værktøjer. Forberedt til udvidelse af veranda. Udgravet område for udvidelse af veranda med synlige træplanker til niveaukontrol. Groft underlag med spor af jordarbejde.

Som I kan se, har jeg sat nogle regler op for at kunne holde styr under udgravningen, så vi når nogenlunde korrekt dybde.

Nu tror jeg, at planen er som følger:
  1. Jævne jorden ud og sikre, at den ikke hælder ind mod huset.
  2. Bruge pladevibrator
  3. På med en jorddug
  4. På med grus og rive det ud
  5. Bruge pladevibrator igen
  6. På med plader
  7. Bygge regelstamme og justere med afstandsklodser for at få i lod og på niveau med eksisterende træterrasse.
Føles det rigtigt?

Det tricky, som jeg især har brug for hjælp med, er, hvordan jeg kan lykkes med punkt 1. Nu hvor vi har gravet ud, er det ret ujævnt over det hele og slet ikke plant. Jorden er hård (meget ler), så det går ikke bare at gå over med en retskive.

Hvordan ville I have gjort det?

Taknemmelig for hjælp!

/ Oskar

wildeside
Forudsat at du har fjernet alt organisk materiale.
Læg dug på med grus, plan og stamp.

Alt græs og nogle rødder der tittede frem er bortgravet.

Skal der ikke pades på jorden? Kun på grus?

wildeside
Pad på gruset, sørg blot for at du tilpasser fyldedybde/pad 100 kg pad slår ca. 10 cm ned i materialet.
Det forudsætter at du har uberørt udgravningsbund som allerede er hård.

Okay. Skader måske ikke at køre en tur på marken heller. Tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.