1,982 læst ·
2 svar
2k læst
2 svar
Plader til at lydisolere underetagen fra gang på overetagen
Købte lige et hus med to etager (plus tagetage) bygget i 1973. Når man går rundt oppe på overetagen, lyder det meget højt nedenunder - sandsynligvis fordi isoleringen imellem er meget dårlig. Da jeg lejer underdelen ud, og dem nedenunder klager, vil jeg forsøge at reducere støjen noget.
Blandt andet tænkte jeg at lægge tæpper ud, men hvor meget hjælper det at sætte plader op i loftet på underetagen?
F.eks. træbeton-loftpaneler som denne: https://www.stonefactory.se/inomhus/fibrotech-takpanel-trabetong-basic-vit
* Kan man montere disse ved at skrue dem direkte op i loftet, som lige nu består af træplader? Eller skal jeg sætte dem i et sådan et undertag (med plader, der hænger i skinner, typ sådan her: https://en.wikipedia.org/wiki/Dropped_ceiling#/media/File:3000K_LED_T-Bar_Ceiling_Light.JPG)
* Findes der bedre alternativer end træplader+tæpper?
Det drejer sig om ca. 60 kvm areal på underetagen, så materialekostnaden bliver ~14-15 tkr, hvis jeg køber de træbeton-loftpaneler, jeg har linket til. Tæpper koster måske 2-5 tkr.
Blandt andet tænkte jeg at lægge tæpper ud, men hvor meget hjælper det at sætte plader op i loftet på underetagen?
F.eks. træbeton-loftpaneler som denne: https://www.stonefactory.se/inomhus/fibrotech-takpanel-trabetong-basic-vit
* Kan man montere disse ved at skrue dem direkte op i loftet, som lige nu består af træplader? Eller skal jeg sætte dem i et sådan et undertag (med plader, der hænger i skinner, typ sådan her: https://en.wikipedia.org/wiki/Dropped_ceiling#/media/File:3000K_LED_T-Bar_Ceiling_Light.JPG)
Det drejer sig om ca. 60 kvm areal på underetagen, så materialekostnaden bliver ~14-15 tkr, hvis jeg køber de træbeton-loftpaneler, jeg har linket til. Tæpper koster måske 2-5 tkr.
Akustikplader er for at forhindre, at lyd springer rundt i et rum, så de har sandsynligvis højst marginal effekt på dit problem. For bedst effekt i dets tilsigtede anvendelsesområde skal de helst sidde et stykke fra loftet, men de fungerer også tættere på. For at forhindre lyden er det isolering og at tætne punkter, der lækker lyd. Hvordan du præcis gør med et gulv ved jeg ikke, men hvilke materialer det er i dag og hvordan det er bygget giver en ledetråd til dem, der ved bedre.
Der findes jo specielle "tæpper", der er beregnet til at dæmpe netop trinlyd. Disse er beregnet til at lægges mellem gulv og bjælkelag så at sige. Dvs i dit tilfælde skulle du så skulle tage dine gulve op på overetagen (trægulv, plastmåtte + spånplade, beton, parket + spånplade eller hvad du har for gulv) lægge nævnte måtte på undergulvet og derefter lægge de optagne gulve tilbage. Sandsynligvis for meget arbejde i forhold til effekten.R Ran sagde:Købte lige et hus med to etager (plus loft) bygget i 1973. Når man går rundt ovenpå i overetagen lyder det meget højt nede - sandsynligvis fordi isoleringen imellem er meget dårlig. Da jeg lejer den nederste del ud og dem nedenunder klager, vil jeg forsøge at reducere støjen lidt.
Dels tænkte jeg på at lægge tæpper, men hvor meget hjælper det at sætte plader op i loftet på underetagen?
F.eks. træbeton-loftpaneler ligesom denne: [link]
* Kan man montere dem op ved at skrue dem direkte i loftet, som just nu består af træplader? Eller skal jeg sætte dem i et sådant loft (med plader, der hænger i skinner, typ såhär: [link])
Det handler om ca. 60 kvm areal på underetagen, så materialomkostningerne blir ~14-15 tkr hvis jeg køber de træbeton-loftpaneler jeg har linket til. Tæpper går på måske 2-5 tkr.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Tips för att ta bort tapet på gipsskivor?
Färg, Måla & Tapetsera -
Montering af vindskeder - højde for fald på vandbrættet
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Sætte lægter som afstand for nye vindskeder
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Vilken ställning behöver jag hyra för att byta vindskivor?
Tak & Vind -
Prisvärd CNC fräs för stora MDF skivor för en "fattig" 17-åring?
Verktyg & Maskiner