Hej alle glade byggere,

Jeg er i gang med at renovere huset, vi har købt, bygget i 1970, et kælderhus.
Jeg har nogle spørgsmål.

På det nedre plan har der været opbyggede gulve på en grov plade, halvdelen af den nedre etage, den anden halvdel har der været et tyndt lag mørtel på betonpladen, jeg har fjernet alt og tænker at erstatte med gulvvarme, men jeg har begrænset højde og tanken er at gøre følgende:
- Flis for at jævne ud
- Plast (sættes spørgsmålstegn ved, men anbefales)??
- 50mm XPS
- Gulvvarmeslanger
- Armering
- ca. 7-8 cm plade C30-37 (mindre fraktion).

Tankar? Der er en grovplade under det hele så…
Tanken har været at bruge radiatorer, men gulvvarme kan måske fungere.

Det andet spørgsmål gælder ydervægge i den ene halvdel af huset. Halvdelen af huset inklusiv den bærende midtervæg er lavet af betonhulstensblokke, men to gavlvægge på nedre etage og forsiden, så at sige, er lavet af blåbeton 150mm.
Væggen der består af mexisten, 3cm celleplast og derefter blåbeton 150.

Jeg vil fjerne disse og erstatte dem med lecablokke eller betonhulstensblokke.
Først var tanken lecablokke, men jeg skal bruge 5 MPa sort, hvilket er dyrere og ikke sælges overalt, så talte jeg med en, der mente, at den del af huset er over jordniveau, så man lige så godt kan bruge betonhulstensblokke, da det ikke er så fugtigt som den anden halvdel af huset, som er under jordniveau.
Betonhulstensblokke er meget stærkere, omkring 10-15 MPa, og isolering mellem mexisten findes i form af celleplast.
At købe isolerblokke bliver ret dyrt og måske unødvendigt. Der er betonmellemvægge.

Hvad mener I?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.