Mens vi efterisolerer vores træhus fra 1929, overvejer vi nu placeringen af vinduesdybden. Billedet nedenfor beskriver de eksisterende vinduesdybder.
Illustration af vægkonstruktion med isoleringslag i træskelet og dobbeltvindue; viser lagtykkelse og vinduesplacering i renoveringsprojekt.
Inderside
Tegning af et vindue i et trähus med detaljeret illustration af forskellige lag og isoleringstykkelser, både indvendigt og udvendigt.
Yderside

Vi vil efterisolere 2x45mm indvendigt og 45mm udvendigt, hvilket giver følgende løsning.
Model af vinduesramme med snit af tilføjelsesisolering ind- og udvendigt, der viser vinduesdybde og vægkonstruktion.
Inderside
3D-tegning af et trådudhæng på et hus fra 1929 med fönsterdybder, efter tilægsisolering med 2x45 mm indvendigt og 45 mm udvendigt.
Yderside

Dette vil give følgende vægdybde.
Diagram over vinduesdybder i opgraderet træhusvæg, med mål i millimeter. Viser forskellige lag af isolering og deres tykkelser.

Er der nogen tømrer, der kan anbefale placering af vinduesdybden samt løsning for indersiden, så vi undgår at få skydeskår som vinduer? 45 graders facet på indersiden kunne måske være en løsning? Men hvordan placerer man i så fald listerne etc. for at det skal se acceptabelt ud?

Johan

Lægger et par eksempelbilleder på den fasettering jeg mener.
Et par vinduer med markeret fasettering, set fra indersiden med skyggeeffekter. Et illustreret vindue med grå fasetterede rammer set forfra.

Forsøger at pushe min egen tråd, er der virkelig ingen, der tør udtale sig eller diskutere emnet?

Jeg har noget tykkere vægge end du og har ikke bekymret mig med nogle skæve smyger. Afhænger vel iof af størrelsen på vinduerne, men så meget som 45 grader føles for meget efter min mening.

Plejer vel at hedde, at vinduerne skal sidde i den varme del af væggen?
Altså der, hvor isoleringen slutter så at sige.
Ser det godt ud i dag, og I skal lægge 45mm på, så flyt vinduerne tilsvarende, så det bliver som før?
Set fra ydersiden da.

Indersiden kan jeg ikke se nogle problemer med?
Havde selv gerne haft halvmeters dybe vindueskarme til blomsterne :)

Tak for linket Vante, der var en hel del læsning i tidsskriftet "Fönster, historik och råd vid renovering” som var endnu et link, der fandtes i den tekst, du linkede til.
Mattiaz, ja 45 virker overdrevet og er grunden til, at jeg valgte at stille spørgsmålet her.
Blindnit, i dag ser vinduerne fra slutningen af 70'erne ud som døde øjne, fordi de er lidt mindre end de tidstypiske og sidder 100mm ind fra facaden. Havde vinduerne været større, havde der ikke været nogen problemer, det er netop kombinationen af små vinduer og stor vægtykkelse i et træhus, der vanskeliggør valget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.