Skal sætte perlespont i loftet på huset vi bygger. Ubehandlet med knaster går bort, da jeg ikke har tid til alle trinene (shellak, male fjeder mm) dvs. jeg vil have knastfrit eller grundmalet/ malet hvidt.

Har kigget hos Eskebo, Kindsbygdens, Horndal samt de store som Molven, Baseco.
  • Har I nogle andre guldgruber at foreslå, som kan levere knastfrit eller hvidt til gode priser?
  • Erfaring med malet fra fabrik? Nogle leverandører der har haft mindre god maling? Hvad har fungeret godt for jer?

(Detaljer i mit individuelle tilfælde.
ca 100m2
kigger på en prisbillede mellem 200-400kr/m2
12-15mm tyk
Omkring 120mm bred)

Vivktor r Vivktor r sagde:
Jeg skal sætte perlestaff i loftet på huset vi bygger. Ubehandlet med knaster går væk, da jeg ikke har tid til alle trinene (shellack, male fjer mv.) dvs jeg vil have knastfrit eller grundmalet/malet hvidt.

• Har I nogle andre guldkorn at foreslå, som kan levere knastfrit eller hvidt til gode priser?
  • Erfaring med malet fra fabrik? Nogen leverandør, som har haft mindre godt malerarbejde? Hvad har fungeret godt for jer?

(Detaljer i mit enkelte tilfælde.
ca 100m2
kigger på en pris mellem 200-400kr/m2
12-15mm tyk
Rundt 120mm bred)
Har selv lavet et stort indendørs loft af ubehandlet perlestaff. Kvistlakerede 2 gange med vandbaseret kvistlak. Grundmalet efter montering og dækmaling 2 gange. Har nu holdt i 15 år uden problemer. Husker ikke, at kvistlakering var en besvær. At duppe med rundpensel går hurtigere, end man tror. At købe grundmalet ville jeg ikke turde, hvis det findes. Vil ikke gøre arbejdet om 5 år senere. Findes knastfrit overhovedet?

I så fald er det en eller anden type grundmalet væg/loft panel i MDF med udseende som perlestaff.

H Håbbe01 sagde:
Har selv lavet et stort indendørs loft af ubehandlet perlespor. Kvistlakket 2 gange med vandbaseret kvistlak. Grundmalet efter montering og dækkende maling 2 gange. Har nu holdt i 15 år uden problemer. Kan ikke huske at kvistlakering var et besvær. Duppe med rundpensel går hurtigere end man tror. Købe grundmalet ville jeg ikke turde, hvis det findes. Vil ikke lave arbejdet om 5 år senere. Kvistfrit, findes det overhovedet?

I så fald er det en eller anden type grundmalet væg-/loftpanel i mdf med udseende som perlespor.
"Kvistfri fyr, også kaldet "Klar Tall" eller "kvistren fyr," er fyr, der er skåret og bearbejdet for at være næsten helt uden knaster. Den anvendes almindeligvis til interiører, møbler, paneler og snedkerier, hvor en glat, æstetisk tiltalende træ er ønsket." For eksempel for at undgå knaster, der ses gennem dækkende maling. - Mange er begyndt at bruge det - også de store producenter. Har intet med MDF at gøre.

Jeg er helt enig i, at det føles klart bedre at gøre det selv, så man ved, det er godt gjort. MEN - du har altså gjort 5 enkelte trin på hver planke? Jøsses :) Malede du ikke fjerenden, før du satte det op? Da træ bevæger sig, maler jeg altid fjerenden/sponten/hanen, før jeg sætter det op, for at undgå at se den umalede overflade, når der opstår en sprække.

"Knastfri fyr, også kaldet "Klar Fyr" eller "knastren fyr", er fyrretræ, der er savet og bearbejdet for at være næsten helt uden knaster. Det bruges typisk i indretninger, møbler, paneler og snedkerarbejde, hvor et glat, æstetisk tiltalende træ ønskes." For eksempel for at undgå knaster, der ses gennem dækkende farve. - Mange der er begyndt at bruge det - også de store producenter. Har intet med MDF at gøre.

Jeg er helt enig i, at det føles klart bedre at gøre det selv, så man ved, at det er godt lavet. MEN - du har altså lavet 5 enkelte trin på hver planke? Hold da op :) Malede du ikke fjer inden du satte det op? Da træet bevæger sig, maler jeg altid fjer/ not/ hanen inden jeg sætter det op, for at undgå at se den umalede overflade, når en sprække opstår.
Køber man fra gode leverandører, så er det vel tørret træ, så det krymper ikke, og at male fjer ville besværliggøre monteringen. Din prisbillede ser svær ud at opnå, da m2 prisen på kortere stykker ser ud til at lande på 800 kr. Så at finde længere end 3 m for at undgå grimme samlinger kan blive en udfordring.

Skal sætte perlespont i loftet på huset vi bygger. Ubehandlet med knaster går bort da jeg ikke har tid til alle trinene (shellak, male fjer etc.) dvs. jeg vil have knastfrit eller grundmalet/ malet hvidt.

• Har I nogle andre perler at anbefale, som kan levere knastfrit eller hvidt til gode priser?
  • Erfaring med malet fra fabrik? Nogen leverandør der har haft mindre god maling? Hvad har fungeret godt for jer?

(Detaljer i mit enkeltstående tilfælde.
ca 100m2
ser på en pris på mellem 200-400kr/m2
12-15mm tyk
Omkring 120mm bred)
Umalet perlespont ligger omkring 250 kr kvm inkl. moms. Malet/laseret perlespont omkring 350/400 kr kvm inkl. moms. En hurtig søgning finder Bygma med et knastfrit malet alternativ for 660 kr kvm inkl. moms.

Så kommer man til det rent praktiske uanset alternativ, en bestilling fra fx. Norrlandstræ specificeret med længde medfører plukketillæg og længdetillæg. Måske kommer du under 400 kr kvm med laseret dito på 100 kvm, men det er lige på kanten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.