2,118 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Parketgulv på sandbed med vandbåret gulvvarme
Hej!
Var ved at begynde at rive det gamle parketgulv ud for at lægge nyt, da jeg opdagede, at det tilsyneladende ligger på en sandbed. Det drejer sig om et rækkehus og stueetagen.
Vi har også vandbåren gulvvarme i hele gulvet på etagen. Jeg gætter på, at det ligger i sandbedet?
Den eksisterende parket er lige og svajer ikke, dog lidt revnet i visse samlinger.
Hvad bør man gøre for at komme videre, rive ud og lægge ny parket på samme måde?
Lægge ny parket oven på den eksisterende. (Skal man lægge det samme vej eller på tværs?)
Fjerne sandet og isolere på en anden måde?
Modtager gerne alle forslag. Har også køkkenet på denne etage, hvis der er noget at tænke på med vægt på køleskab/fryser osv., når man har det sådan her?
Mvh
Johan
Var ved at begynde at rive det gamle parketgulv ud for at lægge nyt, da jeg opdagede, at det tilsyneladende ligger på en sandbed. Det drejer sig om et rækkehus og stueetagen.
Vi har også vandbåren gulvvarme i hele gulvet på etagen. Jeg gætter på, at det ligger i sandbedet?
Den eksisterende parket er lige og svajer ikke, dog lidt revnet i visse samlinger.
Hvad bør man gøre for at komme videre, rive ud og lægge ny parket på samme måde?
Lægge ny parket oven på den eksisterende. (Skal man lægge det samme vej eller på tværs?)
Fjerne sandet og isolere på en anden måde?
Modtager gerne alle forslag. Har også køkkenet på denne etage, hvis der er noget at tænke på med vægt på køleskab/fryser osv., når man har det sådan her?
Mvh
Johan
Gør ingenting overhovedet eller læg nyt på tværs af det gamle. Mindst arbejde og det vil fungere. Eller så river du alt, flydeafretter og lægger nyt gulv hvis du vil pådrage dig en masse omkostninger og arbejde. Hvorfor skal alt gammelt fungerende rives ud?
Nej synes ikke at alt gammelt skal ud, hvis det går at beholde. Lægger det gerne ovenpå for at slippe for at rive ud og alt arbejdet med underlaget.GoC sagde:
Mest interesseret i at vide så det fungerer at gøre sådan, så man ikke mister for meget varme fra gulvslangerne, og i hvilken retning det er smartest at lægge det.
Selvfølgelig vil du miste effekt fra varmeslangerne, svarende til den ekstra tykkelse. Der findes garanteret tabeller og formler til at beregne, hvor stort tabet bliver.
Er den gamle parket så dårlig, at en slibning ikke er tilstrækkelig som foranstaltning?
Er den gamle parket så dårlig, at en slibning ikke er tilstrækkelig som foranstaltning?
Må finde sådan en, tak!E Emil_K sagde:
Ja, desværre er det det, den første tanke var at slibe og behandle, men efter at have talt med nogle forskellige gulvfirmaer fik vi anbefalingen at lægge nyt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Parkettgolv ovanpå stengolv med vattenburen golvvärme
Golv -
Parkettgolv med vattenburen golvvärme, kamin?
Golv -
Vattenburen golvvärme i sandbädd
Värme allmänt -
Styra vattenburen värme för parkettgolv, badrumsgolv, fläktkonvektor och pool.
Värmepumpar -
vattenburen golvvärme - rören snett mot parkettgolvet
Värme allmänt