17,576 læst ·
34 svar
18k læst
34 svar
Panel i stedet for OSB + gips?
Byggenovice
· Stockholm
· 311 indlæg
Oprindeligt havde vi tænkt os at have bare gips på indersiden af reglarne, når vi bygger ud fritidshuset, men bygherren anbefaler at køre OSB + gips, fordi man da kan "sætte op hvad som helst hvor som helst".
Nu har vi fået flere tips om at køre panel i stedet for gips. Vi kan godt lide den tanke. Nogle spørgsmål:
Nu har vi fået flere tips om at køre panel i stedet for gips. Vi kan godt lide den tanke. Nogle spørgsmål:
- Hvilken slags panel egner sig til indervægge?
- Fungerer det overalt (f.eks. væg, hvor der skal monteres køkken)?
- Er der nogle ulemper sammenlignet med gips?
- Kan man undvære OSB, hvis man kører panel?
Byggenovice
· Stockholm
· 311 indlæg
Du kan jo også køre x2 lag gips + tilpasset skrue til gipsindfæstning, hvis du vil have lidt ophængningskapacitet men ikke vil have osb+´gips. Nu ved jeg ikke, hvilken panel du overvejer, men det burde alligevel blive billigere med x2 lag gips, og det holder til x antal kilo for den sags skyld.
Jeg synes personligt, at kun panel er lidt semi-svagt, så jeg har plywood bag panelet, hvor jeg har lavet sådan nogle vægge.
Jeg synes personligt, at kun panel er lidt semi-svagt, så jeg har plywood bag panelet, hvor jeg har lavet sådan nogle vægge.
Inderpanelet er flot, og man slipper for at spartle, slibe, spartle, slibe, og male en masse! Vi satte inderpanel ca. 12 mm tykt og bejdsede et lag, rigtig flot. Dog OSB bagved for stabilitet og nemmere at sømme panelet fast. Ellers er det sikkert også tilstrækkeligt med kun inderpanel.
Hvis man helt skal ignorere brandsikkerhed, så ja selvfølgelig, men jeg ved dog ikke, hvordan forsikringsselskaberne forholder sig til netop den løsning i fritidshuse.
Værd at undersøge, tænker jeg.
Værd at undersøge, tænker jeg.
For enfamiliehuse er jo hele huset en egen brandcelle, så det spiller ingen rolle, hvad du har på væggene. Vi har sat panel fra Norrlandsträ både i loftet og på væggene! I væggene har vi OSB eller spånplade bagved. I loftet er det kun lægter. Bliver rigtig fint synes jeg og desuden ekstremt skønt at slippe for den uendelige spartel/slibe/malings-hemmelighed!Sleepymike™ sagde:

Ved du hvad du taler om, eller gætter du bare nu? Find frem til en kilde for at man ikke må bygge med inderpanel af træ eller at FB ikke erstatter ved en brand i så fald.Sleepymike™ sagde:
Jeg gengiver mine tanker som professionel bygningsarbejder, dog skal det påpeges, at min erfaring med brandsikring næsten udelukkende vedrører nybyggeri, altså IKKE renovering af fritidshuse.Jonatan79 sagde:
Ja det er oftest dobbelt gips eller en 13mm og en 15mm også kaldet "Protect", 1 lag gips klarer 15min, 2 lag 30min osv...
Men som sagt, det er jo forskel mellem nyt og gammelt.
Et tip er at kigge Boverkets byggregler kapitel 5 tror jeg handler om brand.
Men som sagt, det er jo forskel mellem nyt og gammelt.
Et tip er at kigge Boverkets byggregler kapitel 5 tror jeg handler om brand.
For at opfylde brandbeskyttelsesklassen for nye enfamiliehuse kræves der mindst 13mm gips.Jonatan79 sagde:
Hvad der gælder for renovering af ældre fritidshuse er et godt spørgsmål…
Men gips er meget billigt, særligt i dag hvor OSB er steget meget i pris.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gregler/brandskydd/brandklasserd-for-ytskikt/
Jeg satte selv perlestaf direkte mod gips med montagelim.
Sidder rigtig godt og føles "massivt".
Gips på vægge og loft kan være den afgørende forskel mellem et totalt skadet rum og et nedbrændt hus.
Vinde tid før brandvæsenet kan nå frem.
Nej, det kræves en brandklassificering, som ofte er ei30, men kan sikkert være højere nogle gange, men hvordan man opnår den, er op til hver enkelt, men gips er den "enkle" løsning.Huddingebo sagde:
Som tilføjelse kan jeg sige, at det ikke var mange uger siden, jeg var på et nybyggeri helt uden plader i ydervæggen. Var 45mm liggende installationslag og 22mm fyrretræspanel, vil jeg mene, og spær i loftet.
Senest redigeret:
Råspont er det der gælder hvis man dropper OSB eller plyfaKarl-Bertil Jonsson sagde:
Findes i 17 / 20 mm tykke. Bliver et frygteligt sømning / savning med råspont.
Priser for forskellige materialer, råspont 152:-/ kvm (20 mm) 135:-/kvm (17 mm) Plywood 126:-/ kvm (12 mm) OSB 10 mm 104 :-/kvm
Priser fra Byggmax (tog jo et øjeblik at tjekke dette)
Det var jo præcis, hvad jeg mente.Rickard. sagde:
Nej, det kræves en brandklassificering, hvilket ofte er ei30, men kan sikkert være højere nogle gange, men hvordan man opnår det, er op til hver enkelt, men gips er den "enkle" løsning.
Som supplement kan jeg sige, at det ikke var mange uger siden, jeg var på et nybyggeri helt uden plader i ydervæggen. Var 45mm liggende installationslag og 22mm fyrretræspanel, vil jeg huske, spredt i loftet.
Med mindst 13 mm gips opnår man som regel minimumskravet.
Men man må jo løse brandklassificeringen, hvordan man vil, med hvilke materialer man vil.
Men med træpanel direkte på plader af træ er man ikke i nærheden af at klare engang gamle krav.
Der er altid mulighed for at snyde. Ingen åbner jo vægge og kontrollerer ved "slutbesigtigelse".