Hej!
Vi er ved at installere en brændeovn i vores stue. Træhus fra 1934 hvor tidligere beboere på et tidspunkt har beklædt yder-/indervægge med 13 mm tretex og tapetseret på denne (også skorstenen).

Da ovnen ikke må stå mod en brændbar væg, skal tretexen der sidder direkte mod skorstenen klædes af og erstattes med brandsikkert materiale.

Min målsætning er en væg i niveau som derefter skal males, uden lister i samlingen tretex/skorsten.

Jeg ser to måder at løse dette på:

1:
Klæd af så meget tretex som kræves for sikkerhedsafstanden til ovnen og lim en 12 mm cimbrex minerit multi force-plade op, som derefter spartles for at få væggen på højde/niveau med den tretex som sidder tilbage.

2:
Klæd af så meget tretex som kræves for sikkerhedsafstanden til ovnen og derefter pudse/lerklin direkte på skorstenen for at komme i niveau med tretexvæggen. (Dette er hvad installationsfirmaet tilbyder. De pudser gerne men vil ikke spartle plader).

Tanken er at sætte renoveringstapet på øvrig tretexvæg men ikke på skorstenen. Eventuel 6 mm gips men vil helst undgå det.

Det jeg bekymrer mig for er samlingen mellem tretex/renoveringstapet og pladen/pudset. Pudsar man direkte er jeg bekymret for at tretexen skal svulme og revne i samlingen.

Har nogen gode kreative input som ikke indebærer at rive tretexen ned på hele væggen?

Meget taknemmelig for svar!

Tillæg: kan jeg spærrmale tretexskrævnen med noget (i så fald hvad?) for at den ikke skal suge fugt?

Tror du må sætte en liste over samlingen mellem pladerne. Hvis du skal beholde tretexen.

Hvis det ikke er muligt at få en jævn samling/overgang til tretexen, er jeg indstillet på at bygge murstokken ud med en ildfast plade eller mure og pudse, så murstokken bygger ud fra væggen.

Hvad foretrækkes?

Ville nok gøre så, at skorstenen bestod lidt. Svært at få materialefuger til at holde.

Fjern treetexen på murstokken og lad det blive en niche.

I øvrigt burde I fjerne treetexen, den er eldfarlig selv uden for området for kamin.

Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.