Vi har en del af vores hus, som er en "udgravet" del af suterrænet (under jord). Den var oprindeligt fyldt med makadam og har støbte vægge. Forrige ejer har gravet (tømt) den, så det er et "rum" med makadam som gulv og letbetonvægge.
To af væggene er ydervægge, en helt under jord, den anden ca. 50% (skrånende) under jord og har et vindue.

Rummet er "tørt", ydervæggene består af 40 cm Ytong blokke og drænet med Platon udvendigt. Gulvet er også tørt, selvom jeg graver ned 20 cm.

Gulvet:
Planen er at lægge 100mm isodrän på jorden, derefter geotekstil og 150mm EPS cement på det. Derefter lægge vandbåren gulvvarme og så 40mm fiberforstærket flydespartel og kun lave gulvafretning i bruseren (skrånende med vægnær gulvafløb).
Jeg har tænkt mig at lægge tætningslag på hele gulvet, fordi der er isolering under.

Væggene er jeg dog mere usikker på... Først kiggede jeg på Fibo vådrumspaneler, men ser at de har en organisk bagside og skal limes mod beton/letbetonvæg og jeg vil naturligvis ikke lime noget organisk mod ydervæggen.
Næste tanke var at lave et "luftspalte" mellem ydervæg og Fibo, som jeg kan ventilere mekanisk, men det ser ud til at være lidt tricky at få til med bæreevne, da jeg ikke vil lægge træregler mod ydervæg, og jeg vil have "luftkanal" i reglerne, så det kan ventileres...

Næste idé er jo selvfølgelig bare fliser direkte på letbetonen, men i bryggerset (som er en lignende udgravet kiste) har jeg haft problemet, at der kommer en del fugt gennem ydervæggen, og fliserne er faldet ned. Der byggede jeg om og pudsede i stedet ydervæggen, hvilket har fungeret bedre. Der kommer ikke fugt, så det bliver "vådt", men åbenbart nok til at det påvirker fliser/lim.

Overvejede også diffusionsåben tætningslag mod ydervæggene, mest for ikke at få fugten fra badeværelset ud i ydervæggene, men tænkte at det kan forsinke evt. fugtvandring, så fliserne på væggen kan fungere og blive siddende...

Tanker?

Hvor er alle kældernørderne, når man har brug for dem...? 😅

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.