Hej!

Jeg har et udhus, der skal bygges om til gæstehus. Ydervæggene består af træregelstolpe med OSB og vægplade udvendigt. Kan man isolere stolpen og sætte dampspærre, OSB og gips indvendigt, eller bliver det for tæt med OSB på ydersiden trods dampspærren på den varme side af væggen? Er der nogen, der har praktisk erfaring med OSB som vindbeskyttelse og kan dele deres erfaringer?

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
M menhir sagde:
Hej!

Jeg har et udhus, som skal bygges om til gæstehus. Ydervæggene består af træregelkonstruktion med OSB og vægplade udvendigt. Fungerer det at isolere konstruktionen og sætte dampspærre, osb og gips indvendigt, eller bliver det for tæt med osb på ydersiden trods dampspærren på den varme side af væggen? Er der nogen, der har praktisk erfaring med osb som vindsikring og kan dele deres erfaringer?
Det skulle nok ikke være noget problem. Er du bekymret for, at fugt ikke kommer ud, og gæstehuset desuden ikke altid er opvarmet, kan du jo sætte en dampbremse i stedet for spærre på indersiden.
Men OSB er ikke fugttæt, så uanset bør det fungere godt.

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Det skal nok ikke være nogle problemer. Er du bekymret for, at fugt ikke kommer ud, og gæstehuset ikke altid er opvarmet, så kan du jo sætte en dampspærre i stedet for spærrer på indersiden.
Men OSB er ikke fugtspærre, så uanset hvad, bør det fungere fint.
Tak for dit svar. Det lyder jo som om, det kan fungere. :) Der er jo to alternativer uden at rive den eksisterende ydervæg ned; kun at fylde op med isolering og bygge den indvendige del af væggen eller at lave ventilationshuller allerøverst og -nederst i OSB'en i hvert fag, skabe en luftspalte og så fylde med isolering. Er sidstnævnte bare unødvendigt arbejde, som ikke mindsker fugtrisikoen nævneværdigt? Jeg spurgte også CharGPT og fik svaret, at OSB ikke anvendes som vindbeskyttelse i Sverige, da vi har meget større temperatursvingninger/risiko for kondens end i de lande, hvor OSB som vindbeskyttelse er almindeligt. Men AI har jo taget fejl før, så gennemprøvet erfaring er mere pålidelig...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.