15,529 læst ·
37 svar
16k læst
37 svar
Opsætning af tungere tv med svingarm, gipsvæg.
Hej!
Jeg skal sætte et tv op, der vejer 23,9 kg med et vægbeslag på en væg bestående af 13 mm gips og 45 mm lægter.
Vægbeslaget er dette:
https://www.komplett.se/product/112...ord-och-vaggfaste/iiglo-vaggfaste-tv-tvw1442#
Hævstangseffekten baseres altså på den maksimale længde fra væggen og dybden, der specificeres til 47 cm fra væg.
Jeg havde tænkt mig at montere dette med 4 stykker metalexpander M6 (molly). Eller er jeg helt ude at cykle?
Der fulgte fransk skrue med til montering, 8x90 mm. Derfor følte jeg, at min tanke var lidt svag...
Jeg skal sætte et tv op, der vejer 23,9 kg med et vægbeslag på en væg bestående af 13 mm gips og 45 mm lægter.
Vægbeslaget er dette:
https://www.komplett.se/product/112...ord-och-vaggfaste/iiglo-vaggfaste-tv-tvw1442#
Hævstangseffekten baseres altså på den maksimale længde fra væggen og dybden, der specificeres til 47 cm fra væg.
Jeg havde tænkt mig at montere dette med 4 stykker metalexpander M6 (molly). Eller er jeg helt ude at cykle?
Der fulgte fransk skrue med til montering, 8x90 mm. Derfor følte jeg, at min tanke var lidt svag...
Senest redigeret:
Hvad mener du med "expanderbolt" M6? Er det typisk "Mollyskrue" eller tilsvarende?
Det angivne beslag skal fastgøres i væggens reglar, hvis du skal få det til at holde. Passer beslagets hul ikke, må du først fastgøre en krydsfinerskive eller lign. i væggens reglar, som du derefter skruer beslaget på.
Det angivne beslag skal fastgøres i væggens reglar, hvis du skal få det til at holde. Passer beslagets hul ikke, må du først fastgøre en krydsfinerskive eller lign. i væggens reglar, som du derefter skruer beslaget på.
Skal du kun skrue i reglarne? Får du det til at passe med beslaget, så er du jo hjemme med almindelig træskrue. Alternativt kan man fastgøre en træplade, som du fastgør i reglarne og maler i væggens farve. Så skruer du beslaget i denne.
Skrev selvfølgelig forkert, rettet nu.P Patzie sagde:
Mente metalexpander "molly".
N noupe sagde:
Først var idéen molly, men nu er jeg i tvivl om det er nok?
Beslaget dækker ikke reglerne (cc60).
Er den eneste chance jeg har da at sætte regler udenpå væggen?
Nej, ikke spær. En tynd plade af fx krydsfiner eller andet træ som du maler i samme farve som væggen. Pladen går over to spær og fastgøres med fire skruer. Så skruer du beslaget i den.T Tummen86 sagde:
rammer du en regel med en træskrue, så er du jo klar til at bruge metalexpander på de øvrige.
Ellers synes jeg, at du skal skære op i gipsen og lægge en kortling bagved, og så spartle og male, så det bliver usynligt. Ikke sætte en ekstra plade op for at skrue i. Måske hvis du bor i en slidt lejebolig, men jeg synes, man lige så godt kan gøre det ordentligt, når man alligevel er i gang.
Ellers synes jeg, at du skal skære op i gipsen og lægge en kortling bagved, og så spartle og male, så det bliver usynligt. Ikke sætte en ekstra plade op for at skrue i. Måske hvis du bor i en slidt lejebolig, men jeg synes, man lige så godt kan gøre det ordentligt, når man alligevel er i gang.
N noupe sagde:
Reglar på den ene side af beslaget og Molly i den anden? Eller leger jeg bare med ilden?
En tanke ellers, slippe for at male og rode.
En flot limplade 18 mm, holder det tror du?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
I det mindste må to skruer kunne fastgøres i reglen med ordentlige træskruer? At stole udelukkende på en gipsplade bliver nok ikke godt, selvom du bruger mollyplugg. Selve beslaget og pluggen holder nok, men det kan ske, at hele pladen går i stykker.
Så længe skruerne fastgøres i pladen, går det fint. Usikker på hvad definitionen af limskiva er?T Tummen86 sagde:
Skrue plus molly: skruerne i reglen løsner sig ikke, kan man sige, spørgsmålet er snarere om gipspladen beskadiges med tiden. Et alternativ er jo at centrere pladen over en regel med 2-3 skruer, hvis du virkelig vil holde størrelsen nede på den.
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 282 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,282 indlæg
Snap Toggle M6 gipsankre holder til 100kg/styk i enkelgips. Holder uden problemer til dit TV. Har selv testet. Satte også overskabe op i bryggerset med 2 stk. Snap Toggle pr. overskab i enkelgips. Testede at hænge mig i fastgørelsen (godt over 100kg) uden problemer.
https://www.toggler-uk.com/toggler-snaptoggle-heavy-duty-plasterboard-fixings-bm6.html
Findes i velassorterede byggemarkeder.
https://www.toggler-uk.com/toggler-snaptoggle-heavy-duty-plasterboard-fixings-bm6.html
Hej, jeg kiggede op disse Snap Toggle da jeg ikke har brugt dem tidligere. Ifølge oplysninger jeg finder kræver de desværre 48mm fri plads bag pladen. Det er alligevel 3 mm for meget.Thomas59 sagde:
Snap Toggle M6 gipsanker holder til 100kg/st i enkelgips. Holder uden problemer til dit TV. Har selv testet. Satte også op overskabe i vaskerummet med 2st Snap Toggle per overskab i enkelgips. Testede at hænge mig i fastgørelsen (godt 100kg) uden problemer.
[link]