Når man sætter 6mm renoveringsgips oven på det eksisterende gips, må skruerne da bryde kartonen?
Min håndværker siger, at der findes en regel om, at de må sidde op til 3 mm inde. Når jeg selv søger på nettet, ser det ud til, at brudt karton er et stort no no.
Er der noget her, der kan give klarhed i, hvad der gælder?
Min håndværker siger, at der findes en regel om, at de må sidde op til 3 mm inde. Når jeg selv søger på nettet, ser det ud til, at brudt karton er et stort no no.
Er der noget her, der kan give klarhed i, hvad der gælder?
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Kartonagen skal ikke beskadiges og der er ingen undtagelse for renoveringsgips. Det er ikke i orden som det ser ud på billedet. Vil du have mere på det rene, så tjek, hvad det er for plader og find monteringsvejledning på nettet, det plejer at stå meget tydeligt der.
Du kan jo bede håndværkeren om at vise, hvor hans 3mm-regel er skrevet ned. Det kan blive lidt trykket stemning, eftersom håndværkeren forhåbentligt er fuldt bevidst om, at en sådan regel ikke eksisterer. Papirlaget skal IKKE brydes. Håndværkeren har sjusket og vil ikke være nødt til at lave det om.
Jeg har tidligere arbejdet som maler og byggede for nyligt en gipsvæg derhjemme. De fleste af mine skruehuller så ud som hullet på dit billede.. Absolut ikke optimalt, ved ikke hvorfor det blev sådan, måske dårlig gipsskrue!? Da jeg havde sat alle gipspladerne op, sleb/trak jeg alle skruehuller med et sandpapir for at fjerne papiret, der var løst rundt om skruehullet. Da jeg senere havde spartlet væggen 2 gange og slebet spartlingen, var skruehullerne stadig ikke helt gode. Jeg grundmalede væggen og lod det tørre, derefter lavede jeg en såkaldt mellemslibning af hele væggen. Denne mellemslibning fjernede de sidste spor af de dårlige skruehuller.
Jeg synes, at renoveringsgips er rent skidt. Sætter meget hellere almindelig gips i stedet.
Desværre er jeg kommet til den erkendelse efter at have sat gips i halve huset.
Årsagen er primært vanskeligheden ved at skrue det pænt. Enten går det igennem, eller også bliver der grimme buler og bølget papir tættest på skruen. Med almindelig gips er det meget lettere at få det jævnt og pænt omkring skruen og en god spænding mod papiret. Meget nemmere at spartle pænt bagefter.
Desværre er jeg kommet til den erkendelse efter at have sat gips i halve huset.
Årsagen er primært vanskeligheden ved at skrue det pænt. Enten går det igennem, eller også bliver der grimme buler og bølget papir tættest på skruen. Med almindelig gips er det meget lettere at få det jævnt og pænt omkring skruen og en god spænding mod papiret. Meget nemmere at spartle pænt bagefter.
Svar til indlæg # 4
Problemet er vel i og for sig ikke at få det pænt, men at det skal holde. Gipsen er porøs, og risikoen er, at gipsen ikke holder, hvis en kraft vil adskille gipspladen fra væggen. Papirlaget er betydeligt stærkere i den henseende.
Så skal man vel i og for sig ikke overdrive den risiko, men man kan forestille sig, at hvis man vil skrue noget fast på væggen, kan indtrækning af skruen skabe netop den situation, så der opstår revner i samlingen. Nej, jeg har aldrig set det ske, men jeg plejer heller ikke at skrue gennem papiret...
Problemet er vel i og for sig ikke at få det pænt, men at det skal holde. Gipsen er porøs, og risikoen er, at gipsen ikke holder, hvis en kraft vil adskille gipspladen fra væggen. Papirlaget er betydeligt stærkere i den henseende.
Så skal man vel i og for sig ikke overdrive den risiko, men man kan forestille sig, at hvis man vil skrue noget fast på væggen, kan indtrækning af skruen skabe netop den situation, så der opstår revner i samlingen. Nej, jeg har aldrig set det ske, men jeg plejer heller ikke at skrue gennem papiret...
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Hvorfor skruer I overhovedet?
Det virker jo næsten som at sætte tapeter op med skruer.
Jeg har sat renoveringsgips op én gang (sammen med en bygningsingeniør),
og vi limede gipsskivene op.
Resultat: Perfekt
Det virker jo næsten som at sætte tapeter op med skruer.
Jeg har sat renoveringsgips op én gang (sammen med en bygningsingeniør),
og vi limede gipsskivene op.
Resultat: Perfekt
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hjælp - renoveringsgips 6mm
Byggematerialer & Byggeteknologi -
6mm renoveringsgips direkte på osb
Renoveringsgips 6mm med længde 2700
Renoveringsgips 6 mm på strukturtapet som sidder på gammel gips - lim, fix eller hvad?
Limma 6mm renoveringsgips på 13mm golvgips?
Golv