Hej.

Jeg er ved at konstruere en tilbygning og skal have et sadeltag med limtræsbjælke i kip. Bjælken bæres af to understøtninger i form af limtræssøjler med dimensionen 140x135mm.

Fundamentmuren er opmuret leca på betonsål.

Hvor limtræssøjlerne møder "gulvet", hvordan plejer man at gøre der? Sætter man dem på syllen (45x170) eller ovenpå de stående gulvregler? (hvis jeg lægger 3 ved siden af hinanden, 3x45mm = 135mm) dog går der jo 4 "ekstra" gulvregler til à 7m)

Kan det være en idé at lægge en kraftig plade (10x200x200mm) under syllen for at fordele punktbelastningen, hvis man sætter søjlerne direkte på syllen?

Eller undlader man syllen, hvor søjlerne står, og bruger ovennævnte plade direkte på lecaen?

Kort sagt, hvordan plejer man at gøre?

Med venlig hilsen Dennis

Det der tror jeg ikke man "plejer at gøre". Det dimensioneres af en konstruktør for hvert aktuelt belastningstilfælde. Det forekommer, at man må bryde op pladen og støbe en forstærkningsbjælke.

Afhængigt af hvor stort tag du har, kan punktlasten jo blive op mod 5 - 10 ton.

dennisson sagde:
Kan det være en idé at lægge en kraftig plade (10x200x200mm) under syllen for at fordele punktbelastningen, hvis man placerer søjlerne direkte på syllen?

Eller springer man syllen over, hvor søjlerne står, og bruger den ovennævnte plade direkte på lecan?

Kort sagt, hvordan plejer man at gøre?

Mvh Dennis
I stedet for plade ville jeg satse på en stålbjælke af passende dimension, så lang som du kan få plads til.
Den vil kunne fordele belastningen på et meget større areal end pladen kan.

Punktlasten per søjle er 3,6 ton. (går jeg ud fra, opstillingsreaktionen på midterbjælken er 3,6 ton. Så enten er det 3,6t per søjle, eller 1,8t per søjle)
Ingen plade. Bunddækket hviler på lecamur som igen hviler på støbt bundsål. (150x500mm)

Ingen avanceret sag, bare tænker over, hvordan man plejer at opstille søjlerne.
3x stående og evt. sammen skrue- og limmede 45x220 burde jo kunne fordele lasten relativt godt ovenpå syllen?

En muret lecamur (4x 600x190x190) på stabil sål burde vel klare dette? I mit hoved føles det overdimensioneret, men hvad ved jeg, beder jo om hjælp :-)

• Illustration af tagkonstruktion med målangivelser og specifikationer for midtbjælke og pelare, inklusiv tal for deformation og nyttjandegrad af limtræ.
Tåler leca en sådan last? Jeg ved ikke, men der har jo været diskussioner om at fx. Byggmax leca blokke angiveligt har en lidt lavere belastningsklasse, som begrænser, hvor høj en mur man må bygge med dem (ved ikke om det er sandt). Men HVIS der findes sådanne begrænsninger, så burde det ikke fungere med en stor punktlast på Leca.

D dennisson sagde:
Ifølge weber tåler deres leca 3N /mm2. Min søjle er 135x140mm = 18900mm2

3N = 0,3 kg (ca.)

18900x0,3 = 5670kg maks belastning for den flade, en af mine søjler tager.

Maks belastning på min søjle 3600kg.

Tænker jeg forkert?
[link]

Hej der, hvordan løste du fordelingen af punktlasten fra søjlen ??

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.