Jeg er ved at indrette en eksisterende garage og overvejer, om/hvordan eksisterende W-spær skal forstærkes for at bruge loftet som et ordentligt (isoleret) opbevaringsrum og måske også installationsrum for eksempelvis trykluftkompressor?
Eksisterende spær har en spændvidde på 6m, og både under- og overdækning er bygget med konstruktionsvirke C24 45x120 med sømplader i alle samlinger (inkl. underdækningens midtersamling) ifølge skitse. På taget ligger der råspont og betonsten. Der er op til 1,2m imellem spærene (de ydre). De indre ligger tættere med 1,0m.
Er der nogen, der har erfaring med lignende projekter?
Disse spær er alt for svage til at bære andet end taget. Undtagelsesvis lidt ski, brædder og lignende. Muligvis også en kompressor, afhængigt af størrelsen. Så for at indrette noget og bruge det nogenlunde normalt, skal de forstærkes.
Jeg er enig med AG A. Spærerne er for svage. Det enkleste er måske at lægge 45x220 bjælker mellem spærerne og så lægge et gulv ovenpå disse med 11/2 tommers fer og not brædder som gulv og lade spærerne være.
Nu bliver det jo nok ikke tale om tungere ting deroppe, antager jeg, da loftshøjden nok bliver lav, bliver det snarere et spørgsmål om kravlehøjde, et trægulv deroppe, så bliver det muligt at opbevare nogle ting der.
Lidt sådan gik mine tanker også... får se om det bliver separat gulvbjælkelag eller om jeg skroter opbevaringsidéen helt og holdent og bare sætter op loftgips + belysning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.