hej skal tage ned en bærende væg og fandt et program, der beregnede limtræsbjælke, som jeg først havde tænkt at bruge, men den stikker for meget ned. Så har ledt rundt i timevis efter hvordan jeg beregner limtræsbjælke til h-bjælke.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-planshus/ (link til siden beregnet på dimensionering af limtræsbjælke.

Er et 1 plans hus
2 søjler
åbningsmål 380 cm
højde 240 cm
taghældning 27 grader
hus bredde 600 cm
snezone 1,5
tagsten

hvad svarer 140x315 gl30c til i heb bjælke

HEB 160.

• Synes
Violina
  • Laddar…
hej og tak for svaret hvor fandt du denne information

Det er grundlæggende fasthedslære. Det skal man beregne selv. Man sammenligner produktet af inertimoment og elasticitetsmodul (plejer at forkortes IxE eller IE) for de forskellige materialer. Hvis du har beregnet IE for en 140x315 limtræsbjælke, kan du dividere med elasticitetsmodulet for stål. Resultatet bliver et tilsvarende inertimoment for stålbjælken. Derefter er det blot at gå ind i en ståltabel og finde den HEB profil, som mindst har denne værdi.

• Synes
Gabbe1 og 1 anden
  • Laddar…
kan man ikke sætte to mindre limtræsbjælker ved siden af hinanden, ville f.eks. 2 stk. 90x270 gl30c svare til en 140x315 limtræsbjælke?

S svante33 sagde:
kan man inte sætte to mindre limtræsbjælker ved siden af hinanden skulle fx 2 stk 90x270 gl30c svare til en 140x315 limtræsbjælke ?
Hvorfor?

Stålbjælken er jo næsten gratis..

En 90x270 kan erstattes af en 165x225. De har samme overfladens inertimoment.

okay har kigget lidt på nettet billigste jeg har fundet for heb 160 6m var 5300 + fragt

eller hvordan mener du, at stålbjælken næsten er gratis ?

S svante33 sagde:
eller hvordan mener du med at stålbjælken næsten er gratis?
Et så lille stykke kan du sikkert købe ret billigt af en virksomhed, der bruger sådanne i sin produktion..

HEB 160 vejer 42,6 kg/m. Regner man med 25 kr/kg inkl. moms, så er 5300 kr en god pris.

• Synes
Aloupeus
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.