Jeg har et spørgsmål angående isolering. Kan man bruge cellplast under ydertag uden at forsikringsselskab osv. bliver irriterede?

Jeg har set, at der kan være brandrisiko, hvis man for eksempel har det på facaden.

Overskriften blev lidt forkert

Fikset!

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson sagde:
Fixet!
Hvad har du fixet?
Rubrikken handler stadig om spotlights og indlægget om isolering.

• Synes
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Cellplast skal nok helst sidde bag et brandhæmmende materiale som f.eks. beton eller puds. Det egner sig desuden ikke til montage mellem reglar.

J justusandersson sagde:
Cellplast skal nok helst sidde bag et brandfast materiale som f.eks. beton eller puds. Det egner sig desuden ikke i montage mellem regler.
Ok, ingen cellplast i taget da. Hverken ydre tag eller indre tag

Jeg har 100 mm cellplast ovenpå ydertagets råspont.
Ovenfor cellplasten strølægte, bærlægte og betonsten.
Huset er bygget år 2010.

Ser intet problem med dette, og åbenbart har hverken kvalitetsansvarlige, besigtigelsesmænd eller forsikringsselskaber haft nogen indvendinger.

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Jeg har 100 mm celleplast ovenpå ydertakkens råspont.
Ovenfor celleplasten lægter, bærelekt og betonfliser.
Dette bør være OK ifølge BBR når det drejer sig om et parcelhus, der har mindst 8 meters afstand til andre. Man bør dog være opmærksom på risikoen for brandsmitte, hvis det brænder i nærheden. Selv ville jeg ikke vælge den løsning, selvom det er en rigtig god idé med et udvendigt isoleringslag.

For mig er det enkelt, cellplast har alt for dårlige brandeegenskaber til at få lov at findes i, udenpå eller ovenpå mit hus. Muligvis i grunden, under betonsålen.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Cellplast er som benzin i fast form, ingen fornøjelse at have i huset....

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Har man et træhus så synes jeg cellplastens brandegenskaber er lidt mærkelige at hænge sig i. Et træhus brænder nok ned med eller uden cellplast hvis det antændes.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Der er jeg ikke enig. Der er stor forskel på den mængde giftige og letantændelige brandgasser, som celleplast afgiver, sammenlignet med træ. Har man set, hvilken utrolig ødelæggelse en brand i celleplast kan føre til, vil man helst undgå en sådan hændelse.

Så er det nok værre med al skumplast, skumgummi og alt hvad det kaldes, som vi har i vores møbler og madrasser indendørs.
Det er nok mest det, som dræber os ved brand, gennem de giftige gasser, der afgives.

Giftigt absolut, men et træhus som fattar ild blir overtændt på 5-10minutter så man lærer ikke redde et sådant trods det ikke skulle indeholde nogen cellplast.

Træ brænder absolut. Derimod har træ langt fra samme eksplosive brandforløb. Hvis en svejsegnist lægger sig mod en træfacade, bliver det i princippet kun et lille forkullet mærke, celleplast skulle derimod overtænde hele facaden inden for sekunder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.