Der har tidligere siddet en håndvask der, og vi skal afbryde et vandbåret element og i stedet erstatte et andet med et større.
Byggeren foreslog, at når vi brækker op rundt om gulvafløbene, også at brække op rundt om vandrørene og rørene, hvor den vandbårne varme kommer op af betongulvet. Dette for at kunne skære dem af og tilstoppe dem under gulvniveauet og derefter støbe over.
Det bliver jo absolut pænest.
Men må man gøre det?
Ville du anbefale at gøre det?
Alternativet er jo at lade dem stikke op og tilstoppe. Jeg forestiller mig, at man i det mindste kan se, hvis tilstopningen begynder at lække og kan ordne det.
Ikke ok på tryksat vand. Risiko for legionella og store vandskader. Legionella kan I få, selvom den er proppet over gulv.
Se säkervatten for mere info.
Tak for svar! Har ledt lidt på säkervatten men synes ikke jeg fandt noget, men må lede lidt mere!
Legionella lyder jo ikke så godt. Er der nogen måder at forebygge dette?
Legionella kan du få, hvis du har stillestående vand i rør, hvilket du kan få, hvis du fjerner muligheden for at aftappe det, afhænger af, hvordan røret er lagt, om det er en fraforskel, du skal proppe, eller om du tager livet af en hel ledning, så at sige. Rørmokeren bør have styr på dette..
Hvis jeg opfatter spørgsmålet korrekt, så drejer det sig om varmeledninger, ikke tappvattenledning. I så fald er det ok fra et regelsynspunkt.
Legionella er kun et problem i tappvattenledninger. Det er især, hvis det inficerede vand kommer ud gennem en bruser, at det bliver farligt.
Hvis jeg opfatter spørgsmålet korrekt, så drejer det sig om varmeledninger, ikke tappevandsledninger. I så fald er det OK fra et regelsynspunkt.
Legionella er kun et problem i tappevandsledninger. Det er først og fremmest, hvis det inficerede vand kommer ud via en bruser, at det bliver farligt.
Hej,
Jeg var måske uklar og bruger ikke korrekt nomenklatur, men det drejer sig om både tappevands- og varmeledninger.
Men det er altså OK at tilslutte varmeledninger og støbe over, men ikke OK at gøre det samme med tappevand? Så skal tappevandsrør stikke op over gulv.
Jeg skal se, om jeg kan finde en tegning over VVS, der kan klarlægge, hvordan rørføringen ser ud.
Har letat lite på säkervatten men tyckte inte jag hittade nått, men får leta lite till!
Det er punkt 5.1.2:
"Outnyttjade ledningar på koldtvands-, varmtvands- eller VVC skal ikke være længere end 200 mm målt fra den vandførende ledning hvor de er tilsluttet."
Og da skal man måske præcisere, at VVC (returkredsløb for varmt vand, i store bygninger lader man det opvarmede vand cirkulere, så det ikke behøver at tage 5 min at få varmt vand fra hanen) altså hører til brugsvandssystemet.
Det er punkt 5.1.2:
"Ubrugte rør på koldtvands-, varmtvands- eller VVC-systemer må ikke være længere end 200 mm målt fra det vandførende rør, hvor de er tilsluttet."
Det der ser ikke ud til at blive så let. Har fundet tegningen, og hvis jeg forstår mig på den, ligger det rør, der efter dette indgreb er det "vandførende", under gulvet i det tilstødende rum, og der er jeg ikke så ivrig efter at bryde op .
Tror jeg må få fat i en VVS'er, der kan kigge inden de kommer og bryder op.
De gule prikker forsøgte jeg at placere på varmt og koldtvandsrørene, hvor de kommer op af det støbte gulv.
Jeg lagde mærke til, at en vandudkaster udendørs (grøn prik) ser ud til at være koblet på den samme koldtvandsledning. Men det er mere end 200 mm fra denne udkaster til stedet, hvor hanen sad på de ledninger, vi nu diskuterer.
Ledninger skal ikke være skarvet inde i vægge. Vandledningen skal have en fordeling, og den bør være udenfor vægge. Hvis det ikke er tilfældet, kan man gøre en egen fixar grej. Du skal simpelthen åbne væggen, hvor skarven er, og skære røret direkte efter y-et og tilslutte det. Dermed bliver det en kort strækning med vand, der står stille. Derefter må man ikke bygge over dette igen. I stedet skal du lave en falsk ventil på væggen, der afslører, hvis det skulle lække vand. Det skal være en form for boks rundt om y-et i væggen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.