Hej,

Jeg har opdaget, at vi har fugt i kælderen, kommer fra betonpladen. Det er ikke rigtig meget, men nok til at jeg vil fjerne risiko-konstruktionen med træ mod beton, der findes der i dag, for at gøre det rigtigt.
Jeg havde tænkt mig at blotlægge betonen og lægge følgende kombi

Platonmåtte
Cellplast S100, som jeg fræser ud spor til gulvvarmeslange med en overhåndsfræser
Gulvvarmeslange lægges i rillerne.
Gulvgips
Måtte.

Lidt spørgsmål
* Ville dette fungere?
* Ville der være nogen fordel ved at lægge fx plast eller nogen måtte under platonmåtten? Eller skal den være direkte mod betonen?
* Betonen er ret ujævn i dag, skal jeg jævne den? Kan jeg bruge beton til det?
* Er det muligt at ventilere under en platonmåtte, eller er der for lidt mellemrum mellem beton - måtte?
* Bliver gulvgips for svagt? Er det ikke nemt at lave skader i det, når det ligger under en måtte?

Mvh

Stefan

En ujævn betonplade er vel nemmest at afrette med flydespartel, det ville jeg have gjort.
Jeg lagde platonmåtte med frigolit med færdige spor i, vandbåren gulvvarme med spredningsplader og laminatgulv ovenpå, fungerer godt så det burde vel også fungere med gulvgips og måtte, men jeg tror at det er lettere at sprede varmen med laminatgulv end med gips+måtte.

Platonmåtten er tænkt til at ventilere fugt op via listerne, men jeg tror jeg har læst et sted, at funktionen ikke er 100%-ig, men jeg er ingen ekspert på det område.
Vi havde ingen fugt overhovedet i vores plade, da vi målte.

• Synes
Joakim84
  • Laddar…
Jan-Å sagde:
En ujævn betonplade er vel nemmest at afjævne med flydespartel, det ville jeg have gjort.
Jeg lagde platonmåtte med frigolit med færdige spor i, vandbåren gulvvarme med spredningsplader og laminatgulv ovenpå, fungerer godt så det burde vel også fungere med gulvgips og måtte, men jeg tror det er lettere at sprede varmen med laminatgulv end med gips+måtte.

Platonmåtten er tænkt at skulle ventilere op fugt via soklerne, men jeg tror, jeg har læst et sted, at funktionen ikke er 100%-ig, men jeg er ingen ekspert på det område.
Vi havde ingen fugt overhovedet i vores plade, da vi målte.
Tak for svaret!
Ok, så er jeg ikke helt ude på herrens mark.

Flydespartel er det, der gælder altså, før jeg lægger det på, rengør jeg betonen gætter jeg på.

Derefter skal jeg bygge væggene først (som også er væk) og gulvet til sidst, ellers får jeg det svært med de ventilerede sokler.

Er der nogen, der ved, om der findes en mekanisk ventilationsløsning til platonmåtte? Det er jo så lidt luft mellem beton og måtte, får ikke ind nogen ventilator direkte.

Pappinklædt gulvgips kan også mugne. Men det fungerer måske, hvis man har cellplast med gulvvarme under.

nimhed sagde:
Pappindkapslet gulvgips kan også mugne. Men det fungerer måske, hvis man har cellplast med gulvvarme under.
ja, har overvejet det også. Kom frem til, at gips burde klare det bedre end gulvspån? Eller er gulvspån at foretrække?

Nja, platonmattan ventilerer ikke så godt alene har jeg læst et sted, men da vores plade var tør, nøjedes vi med det system.
Der findes andre med mere aktiv ventilation som fx Nivell system, jeg har ingen personlig erfaring med dette, men der findes gamle tråde om det og alternative systemer på forummet.

Før flydespartling er der en primer, som man pensler/ruller på for at øge vedhæftningen.

I en kælder er gips sandsynligvis bedre end spån, jeg lagde som sagt laminatgulv direkte på eps, ellers er klinker direkte på betonen/flydespartlet nok det bedste, hvis der er fugtvandringer i pladen. Personligt foretrækker jeg gulvvarme, selvom der også er risiko for fugtproblemer, hvis man slukker helt for varmen i sommerhalvåret.

Milkshaken
Jeg synes, du skal kigge på nivellsystem http://www.nivellsystem.se/sv/
Lidt mere besværligt at lægge end dette Giha...: http://www.hisab.se/website1/sd_page/9/1/index.php?

Begge gulve koster en slat... (Omkring 5-700:- /kvm) men de er værd hver en krone....
I Giha har du fx polystyren under pladen..... Derfor behøves ingen ekstra gulvvarme.....
Begge gulve kan udstyres med et ventilationskanalsystem, som lufter fugt og lugt ud.... Det lægges med fordel ventileret sokkel, (Som du selv sagde, du ville have)

Milkshaken
jeg sender med nogle billeder af Gihagolvet, jeg lagde for et stykke tid siden..... jeg skal tage et billede, når det er helt færdigt..... :)

Jan-Å sagde:
Personligt foretrækker jeg med gulvvarme, selvom der er risiko for fugtproblemer, også HVIS man slukker for varmen helt i sommerhalvåret.
Jeg er enig. I vores kælder er der vandbåren gulvvarme og klinker (lavet af de tidligere ejere) ovenpå en stort set uisoleret plade, og det bliver netop omvendt fugtvandring og et ret råt klima, når vi har varmen slukket i sommerhalvåret. Men det er stadig bedre end, hvis vi havde iskoldt i kælderen hele vinteren (vi har både bruser og vaskerum der).

Da jeg lavede mit kældergulv om, som var temmelig ujævnt, skruede jeg jernvinkler fast i gulvet og træregler i niveau. Isolerede mellem reglerne og brugte perforeret betongplyfa (næsten gratis) ovenpå. Øverst en væg-til-væg-tæppe beregnet til balkon (ventileret og intet organisk). Resultatet blev et gulv, der ånder, blødt og varmt at gå på. Intet træ mod betonen, billigt! Ganske vist uden gulvvarme dog.

Hej, er også i gang med min kælder og jeg har lagt plattonmatte og celleplast på det. Jeg synes, jeg hører en knirkende lyd, når jeg går på celleplasten nu.
Er der nogen, der ved, om det ordner sig efter, at jeg har lagt foamen og parketgulvet på?

Findes der forresten speciel celleplast, som man bruger til gulve for at de ikke skal knirke og knage?

Jan-Å sagde:
En ujævn betongplade er vel nemmest at afrette med flydespartel, det ville jeg have gjort.
Opfølgende spørgsmål. Hvorfor flydespartel? Er det for vedhæftningen eller? Bliver jo meget dyrere end at jævne af med beton (4-5 gange så dyrt).
Kan man ikke bruge beton i stedet?

stew sagde:
Opfølgende spørgsmål. Hvorfor flydespartel? Er det for vedhæftningen eller? Bliver jo meget dyrere end at jævne med beton (4-5 gange så dyrt).
Kan man ikke bruge beton i stedet?
Beton kan måske revne, hvis man støber et tyndt lag?

fulingbusen sagde:
Beton sprækker måske, hvis man støber et tyndt lag?
Lyder rimeligt! Kan nogen med sikkerhed sige, at det er grunden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.