Jeg skal tage mig an at bygge vores indvendige trappe og tænkte på at bede om lidt råd og tanker. Jeg er selv en erfaren tømrer men har aldrig gjort lige præcis denne slags ting før. Det er en nybygning, så der er slet ingen trappe her i dag.
Meget taknemmelig for alle synspunkter og input.

Det er altså en trappe ifølge tegningen, med et repos halvvejs oppe. Totalhøjden fra færdigt gulv til færdigt gulv er 2,9 m.
Reposet er 1100 mm og den totale bredde er 2240 mm. Et trappetrin er altså cirka 1 meter i bredden.

Trappen skal være lukket, og under skal der blive et opbevaringsrum.

Opad på tegningen ligger en stue. Trinnene i eg skal være synlige i den retning, gælder både øvre og nedre trappe.

Så, grundtanken er at bygge reposet, så fastgøre trapperne som saves ud af kraftige bjælker. Købe 40 mm tyk eg som industrilakeres og save til op- og nedtrædetrin (blå felter på trappen nedenfor).
Fra gulv og op til op-/nedtrædetrin bygges almindelig gipsvæg.

Knirk er totalforbudt, trappen skal blive velbygget.

Mine specifikke overvejelser lyder:

1. Hvor kraftige trappersider behøves? Det vil sige, først og fremmest hvor høje skal de være for at holde og for at få plads til at save trinene ud?

2. Udsavning af trappersider? Jeg tænker at tage en krydsfinerplade og målsætte med hjælp af den. Stille den på plads og tegne med hjælp af en vinkelhager, vaterpas og laserafstandsmåler fra gulv for at få præcise placeringer af hvert trin. Så save dette ud, overføre til endelige trappersider, og save ud. Dette tænker jeg er et kritisk moment.
Jeg kan håndtere en skinne + dyksav, men da må jeg håndsave det sidste stykke fordi et klinge er rund. Man kan så slibe med maskine, men da risikerer man at trappersiden ikke bliver perfekt i forhold til den modstående side, og så har man problemer med knirk o.l.
Et alternativ tænker jeg er en målsat tegning som lægges ind i et cad-program og så saves ud med computerstyret sav.

3. Udstikkende plantrin eller lige i kant med optrædetrin?