Jeg skal tage mig an at bygge vores indvendige trappe og tænkte på at bede om lidt råd og tanker. Jeg er selv en erfaren tømrer men har aldrig gjort lige præcis denne slags ting før. Det er en nybygning, så der er slet ingen trappe her i dag.
Meget taknemmelig for alle synspunkter og input.

Det er altså en trappe ifølge tegningen, med et repos halvvejs oppe. Totalhøjden fra færdigt gulv til færdigt gulv er 2,9 m.
Reposet er 1100 mm og den totale bredde er 2240 mm. Et trappetrin er altså cirka 1 meter i bredden.

Trappen skal være lukket, og under skal der blive et opbevaringsrum.

Opad på tegningen ligger en stue. Trinnene i eg skal være synlige i den retning, gælder både øvre og nedre trappe.

Så, grundtanken er at bygge reposet, så fastgøre trapperne som saves ud af kraftige bjælker. Købe 40 mm tyk eg som industrilakeres og save til op- og nedtrædetrin (blå felter på trappen nedenfor).
Fra gulv og op til op-/nedtrædetrin bygges almindelig gipsvæg.

Knirk er totalforbudt, trappen skal blive velbygget.

Mine specifikke overvejelser lyder:

1. Hvor kraftige trappersider behøves? Det vil sige, først og fremmest hvor høje skal de være for at holde og for at få plads til at save trinene ud?

2. Udsavning af trappersider? Jeg tænker at tage en krydsfinerplade og målsætte med hjælp af den. Stille den på plads og tegne med hjælp af en vinkelhager, vaterpas og laserafstandsmåler fra gulv for at få præcise placeringer af hvert trin. Så save dette ud, overføre til endelige trappersider, og save ud. Dette tænker jeg er et kritisk moment.
Jeg kan håndtere en skinne + dyksav, men da må jeg håndsave det sidste stykke fordi et klinge er rund. Man kan så slibe med maskine, men da risikerer man at trappersiden ikke bliver perfekt i forhold til den modstående side, og så har man problemer med knirk o.l.
Et alternativ tænker jeg er en målsat tegning som lægges ind i et cad-program og så saves ud med computerstyret sav.

3. Udstikkende plantrin eller lige i kant med optrædetrin?
Måske smartest kant i kant (sammen med let rundet forkant), men sværere at få det præcist i matching, og værre at gå i?

4. LED-belysning. Jeg vil gerne indgyde en form for LED-belysning. Det naturlige sted er måske i udstikket af plantrinnet? Det afgør jo i så fald punkt 3 ovenfor.

5. Håndliste? Hvor og hvordan placerer man bedst en håndliste i en sådan trappe?

6. Skruvning af trin. Hvordan skruer jeg dette usynligt? Sætter en ekstra træklods indvendigt af optrinnet, som jeg kan skrue nedenfra op i plantrinnet? Lignende problem når plantrinnet skal fastgøres i trappersiden.
Kun limning føles ikke tilstrækkeligt, vel?

Plantegning af trappe med vilplan, viser trinene og opbevaringsområde ("FRD") nedenunder. Trappetrin i eg synlige på specifikke sider.
Trappevanger med indsat blå linjer, der viser trappens trin og stødtrin i træ, som led i et byggeprojekt for indendørs trætrappe.

Takker og bukker på forhånd. Lover at vende tilbage med lidt bygge-billeder og tekst på dette siden, uanset hvilke metoder jeg til sidst lander på.

D09
Sjovt projekt.

jeg lavede som amatør en enkel trappe (U) ved at finde de rigtige formler for trinene osv. og en skabelon i masonit. Derefter limede jeg to byggespånplader sammen og savede ud. Gemte et par mm rundt om markeringen og filede det sidste, men vangerne "sugede sig" fast, da jeg prøvede om de passede. Derefter byggede jeg videre på den, og det sidste trin var gulvtrinnet og dækbrættet. Jeg lod gulvtrinnet stikke lidt ud, så man får foden/tæerne lidt ind under. Det føltes mere komfortabelt sådan.

som sagt. En meget enkel tildækket trappe af en amatør, der ikke havde budget til at købe en ny.

rækværkene købte jeg på bauhaus (rustfrit stål og plexiglas)

• Skabelon i masonit på arbejdsbord til trappekonstruktion.
  • Hjemmelavet U-trappe under konstruktion, lavet af byggplywood og masonit, med synlig skabelon og trappetrin, ufærdigt udseende.
  • En masonitmall til en simpel trappe ligger på byggplywoodplader, klar til at blive skåret til et U-formet trappeprojekt af en amatør.
  • Hjemmelavet trappe under konstruktion med masonit og byggplywood. Trappens vanger er savet ud og samlet, værktøj ses på gulvet.
  • Trætrappe under konstruktion i et rum under renovering, med ubehandlet træ og en platform øverst.
  • Rækværk i rustfrit stål og plexiglas ved en trætrappe i et hjem med skråt loft dekoreret med små stjerneformede lys.
  • Hjemmelavet U-trappe af træ med metalgelænder og plexiglas. Et stativ står på øverste trappetrin. Vægur på væggen ved siden af trappen.
Senest redigeret:
Vangen kan du dimensionere efter almindelige svigtkriterier. Med så korte trapper som du har tænkt dig, behøver du dog ikke tænke på nogen svigtberegning, da andre faktorer vil være dimensionerende. 42 mm limtræ er godt materiale at tage udgangspunkt i til vangstykkene, da det er stærkt og tørt. Med lige trappeløb ville jeg undgå momentet med skabeloner og tegne direkte på materialet. Man kan gøre det ret kompliceret med udfræsninger osv. En enkel metode er at montere lister som støtte for plan- og stødtrin direkte på vangstykkernes indersider. Runde trappenæser uden fremspringende trin kan blive meget elegant. Jeg kan godt lide trapper, som man oplever svæver i luften, men det er meget arbejde, og ikke alle bryder sig om at gå på sådanne trapper. Håndlister placerer du passende på de omgivende vægge 800 mm over trappenæserne. Diameter 30-50 mm, mindst 45 mm fra væggen. Hvis du har den rette dimension på trinene i forhold til trappebredden, er knirken ikke noget problem. Stødtrinene skrues i trinens bagkant. Med en bredde på 1 meter bør trinene være ca. 37 mm tykke, hvis du bruger egetræ (som har 20% bedre præstation end fyr/gran).

• Synes
D09
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Vangen kan du dimensionere efter almindelige svigtkriterier. Med så korte trappeløb som du har tænkt dig, behøver du dog ikke tænke på nogen svigtberegning, eftersom andre faktorer vil være dimensionerende. 42 mm limtræ er godt materiale at tage udgangspunkt i til vangstykkene, fordi det er stærkt og tørt. Med lige trappeløb ville jeg springe momentet med skabeloner over og i stedet tegne direkte på materialet. Det kan kompliceres en del med udfræsninger osv. En simpel metode er at montere lister som støtte for plan- og sættrin direkte på vangstykkernes indersider. Runde trappetrin uden fremspringende plantrin kan blive meget elegant. Jeg kan personligt godt lide trapper, der opleves som svævende i luften, men det er meget arbejde, og ikke alle kan lide at gå på sådan nogle trapper. Håndlister placerer du passende på de omgivende vægge 800 mm over trappetrinene. Diameter 30-50 mm, mindst 45 mm fra væggen. Har du den rigtige dimension på trappetrinene i forhold til trappebredden, er knirk ikke noget problem. Sættrinene skrues i trappetrinenes bagkant. Med en bredde på 1 meter bør trappetrinene være ca. 37 mm tykke, hvis du bruger eg (som har 20% bedre præstation end fyr/gran).
Tak for værdifulde tips.
Jeg kan dog ikke beregne svigt på en god måde selv, men er ret god til at køre på øjemål og så tage lidt for meget i, så plejer det at holde :-)
Men kan du vurdere, hvor høje vanger (limtræ) jeg kan få brug for til det her? Altså højde inden jeg skærer ud til trinene.

Egtrinnene tænker jeg at tage 40 mm, så det lyder jo passende ifølge dig.

Jeg har brug for længde- og højdemål på trapperne for at kunne beregne det.

Hvis jeg laver reposet 1110 mm bredt (ifølge tegningen), bliver det som følger:

Dybden på hver trappe er 1772 mm, og højden er 1444 mm.
Med ca. 180 mm trinhøjde bliver det 8 "højder" (stødtrin) og 7 plantrin, hvis man ikke tæller gulvet eller reposet som et trin.
Dybden på hvert trin vil så blive 253 cm.

Formindsker jeg bredden på reposen, får jeg selvfølgelig lidt dybere trin, men det er nok ikke nødvendigt.

Hvis du saver vangstykkene ud af 42 mm limtræ, må de aldrig være lavere end 95 mm. Dine trinhøjder og trindybd bliver gode.

J justusandersson sagde:
Hvis du saver vangerne ud af 42 mm limtræ, må de aldrig være lavere end 95 mm. Dine stighøjder og trindybder bliver gode.
Fik et forslag fra en trappeproducent. 40 mm brede vanger. Ikke målsat tegning men forstørrer op og måler ret godt og får det til i alt 380 mm høje vanger. Målte ikke det, der svarer til dine 95 mm, men tror det er meget mere end det. Måske unødvendigt.
Limtræ i bredden 42 mm ser kun ud til at være op til 270 mm, og det føles ikke som om, det er nok. 90 mm x 400 mm kan man købe derimod. Må lede videre :-)

42 mm limtræ skal findes i højder op til 405 mm, der kan være leveringstid. Det fremstilles ved kløvning af 90 mm limtræ. Et alternativ er at gå op i bredde til 56 mm.

@martinradbo hvordan er det gået med din trappe? Jeg er nysgerrig, da jeg står i startgropen med et nybyggeri og planlægger at bygge en lignende trappe som din. Har du nogle færdige billeder samt noget fra byggeperioden?

Limträ 66x315 findes ofte på lager. Har selv kigget på det for at bruge til vangstykke

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.