Har tænkt mig at tage mig sammen og ordne et par ydervægge i mit souterrainhus. Hele nederste etage bliver renoveret med Nivellgulv lige nu, og selvom den nuværende syld, som ligger mod uisoleret betonplade uden syldpap, er så godt som kernesund og tør, føles det ikke rigtigt at bygge ind en sådan risikokonstruktion, når man bruger så mange penge på gulvbjælkelaget i øvrigt.

Her er en hurtig skitse af, hvordan den nuværende konstruktion er opbygget:
Skitse af en ydervægsstation fra kælderplan med detaljer som isolering, asfaltboard og spånplade; angiver mål og materialer brugt i konstruktionen.

En skitse af, hvordan jeg forestiller mig den nye løsning:
Skitse af ydervæg konstruktion med materialemålinger og specifikationer, herunder lægter, isolering, dampbarriere, OSB, og SIPs.

Som det kan ses, ændrer jeg en smule, hvad angår væggens opbygning med reglar/isolering, men i store træk er konstruktionen den samme. Det, jeg synes føles bagvendt i forhold til, hvordan man bygger en reglarvæg i dag, er, at facadeskiven bør være helt yderst?

Som kuriosum vedhæfter jeg et billede af, hvordan husets overetage er konstrueret, føles meget mere som en "moderne" tankegang, selvom visse dele er typisk 70/80-tals (asfaboard, spån osv...)
Ydervægsplan af et hus med detaljer om isolering, profilpanel, og byggemateriale. Skitse viser tværsnit af væg med vindue og materialetykkelser.

Er der nogen med synspunkter om, hvorvidt jeg er på rette vej, eller tænker jeg helt galt et eller andet sted?

Mvh

SSSS
Ved ikke om det er rigtigt eller forkert, men sådan har tidligere ejere gjort på vores hus med uisoleret plade på jord fra -78 med imprægnerede syller. Indvendigt er der ventileret Platon-gulv.

Før

Teknisk tegning af bygningskonstruktion fra 1978 med detaljer om isolering og materialer i fundament og gulv. Include noter og specifikationer.

Efter

Tegning af husfundament fra 1978 med uisoleret plade på jord og imprægnerede syller, ventileret indvendigt, med bemærkninger om udskiftning og ændringer.

SSSS sagde:
Ved ikke om det er rigtigt eller forkert men sådan har tidligere ejere gjort på vores hus med uisoleret plade på jord fra -78 med imprægnerede syld. Indvendigt er det ventileret platongulv.
Ser helt rigtigt ud, specielt da jeres hus havde trykimprægneret syld før. Mistænker at der opstod en del lugt af denne. Nu er jeg heldigvis skånet fra dette, men føler stadig en drivkraft til at lave ændringen af princip (det er imod min opfattelse at bygge ind i en 35 år gammel "risiko"konstruktion, som jo dog til sit forsvar har holdt sig frisk i 35 år, men men).

Tror dog jeg fortsætter med at mure et lag Leca, føler mig tryg ved tanken om at få hele vægpartiet op fra jordniveauet yderligere.

Har tænkt mere på konstruktionen, det bliver sandsynligvis en 150x190 LECA lagt på siden (byggehøjde i alt ca. 160mm) for bedre at matche den totale højde på det færdige Nivell-gulv og dermed lette ved hoveddørstærskel mm...

Overvejer samtidig at lægge facadepladen som yderste isoleringslag for helt at bryde kuldebroerne. Er der nogen, der ved, om denne plade helt erstatter vindpap/udgips/asfaboard osv?
Ifølge Isovers beskrivelse skal/bør den sidde direkte bag ventileret facade, så det føles rigtigt?
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20764

Ydermere spekulerer jeg på, om den såkaldte dækbrædder, som jeg bruger (22x95 bundbrædder + 22x145 dækbrædder), regnes som tilstrækkeligt ventilerede, hvis man monterer dem direkte mod en vindplade? Eller er der brug for yderligere horisontalt stopbrædder?

Byggetegning af vægkonstruktion, der viser lag med LECA, celplast og isolering samt dimensioner på brugte materialer og lag i væggen.

Ingen der har tips/råd/ideer? Findes måske intet rigtigt eller forkert om disse detaljer, men bedre/dårligere løsninger er vel givet, og hellere at man gør nogenlunde rigtigt fra begyndelsen :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.