Jeg arbejder på et garageprojekt med sadeltag med en spændvidde på 7,5 m, snezone 1,5.

Grundtanken var at have en bærende indervæg i midten så spændvidden er 3,25 m pr. fag.

Reglerne i den bærende indervæg er jo 45x95 mm cc 60 med en 45 mm tyk overligger som tagbjælkerne hviler på.

Hvis jeg nu gerne vil erstatte den bærende indervæg med stolper på ca. 120 cm i stedet uden pladebeklædning, hvor meget skal jeg så øge dimensionen på overliggeren?

Jeg har ledt overalt, men finder ingen tabel eller forklaring på, hvor meget bæreevnen mindskes, hvis jeg øger afstanden mellem stolperne i stedet for den oprindelige klassiske indervæg med cc60?

Jeg tænker spontant på 95x95 stolper med dobbelte sammenspirede 45x145 på cc120. Virker det, eller kan jeg gå ned yderligere i dimension?

Loftshøjden er et problem...

Meget taknemmelig for svar.

N Novisfixaren sagde:
så spännvidden är 3,25m per fack.
Bør vel blive ca. 3,75 m?
Det mangler lidt oplysninger for at man skal kunne regne på det ordentligt. Hvordan ser tagspærene ud? Hvad skal loftet bruges til etc. I normaltilfældet bør dobbelt skruelimede 45x95 række. Bemærk at fritstående stolper skal dimensioneres med hensyn til knækningsrisikoen.

J justusandersson sagde:
Burde blive ca. 3,75 m?
Der mangler lidt oplysninger for at kunne beregne det ordentligt. Hvordan ser spær ud? Hvad skal loftet bruges til osv. Normalt bør dobbelte skruelimede 45x95 være tilstrækkelige. Bemærk, at fritstående stolper skal dimensioneres med hensyn til knækning.
Fejl af mig selvfølgelig 3,75m.

Der er ikke noget loft, jeg sjuskede åbenbart meget, det er et ensidig tag. Se gerne mit indlæg her hvad jeg prøver at bygge:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ring-konstruktionsvirke-till-baerlina.391630/

Meget taknemmelig hvis du kunne se på det.

Du kan downloade lathunden i Playbutikken.
En gratisapp fra svenskt trä.
Der kan man dimensionere ting.

T Toffelhjälten sagde:
Du kan download lathunden i playbutiken.
En gratisapp fra svenskt träd.
Der kan man dimensionere ting.
Der er ikke rigtig dimension på bærende bjælke i en bærende indervæg med.

Går det ikke godt at lægge tagbjælkerne på c/c 1200 mm?

Hvad er fordelen ved at lægge spær på cc 120?

Hvis jeg skal lægge dem på cc 120, skal jeg øge dimensionen på spærene, og det reducerer lofthøjden?

Hvilke dimensioner har du regnet med?

J justusandersson sagde:
Hvilke dimensioner har du regnet med?
Havde tænkt tagbjælker 45x145 C24 og midterbjælke/bærlinje/overligger 2 stk. skruelimede stående 45x145 som overligger med stolper på cc 120. Ville gerne kunne rulle lastepaller mellem stolperne dog, så da skal det være ca. 130 mellem stolperne.

Din idé om at lægge tagbjælkerne direkte på stolperne cc 120 er god på en måde, men det er ikke fleksibelt, hvis man vil flytte en stolpe af en eller anden grund måske?

Peter1986 Peter1986 sagde:
[link]
Men der er vel ingen mulighed for at regne på en midtbjælke under et pulpettak?

Sådan kan det for eksempel eventuelt blive da.
Bliver 2 stk. skruelimede 45x145 i forhold til en 45x170 lige så stærkt eller stærkere?

3D-model af et byggetag med mål og specifikationer, herunder europæiske standarder og beregninger for snebelastning og materialets styrke.

45x145 C 24 med spændvidde 3,75 m i snezone 1,5 er i det spinkleste laget. Med c/c 600 mm behøves 45x220 ifølge min hurtige tjek. Du kan lægge dobbelte skrue-limede 45x220 på c/c1200 mm (eller 1300 mm) med samme resultat.

J justusandersson sagde:
45x145 C 24 med spændvidde 3,75 m i snezone 1,5 er i den svageste ende. Med c/c 600 mm kræves der 45x220 ifølge min hurtige beregning. Du kan lægge dobbelte skruesammenlimede 45x220 på c/c1200 mm (eller 1300 mm) med samme resultat.
Ok så du mener beregningen ifølge billedet er lidt svag, tolker jeg dig rigtigt da?

Mit problem er, at lofthøjden længst ude i pulttaget bliver uhyre lav, det er det, der er mit problem.

Du mener, at 2 stk. skruesammenlimede tagbjælker 45x220 C24 direkte på stolper cc 130 ville virke? (Uden bærende bjælke da)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.