Har et kælderprojekt, hvor jeg vil sætte en dør ind, hvor der i dag er en bue. Buen har to bjælker fra gulvet ovenpå hvilende på sig, og buen er i dag forstærket til at håndtere vægten. Jeg har skaffet en HEA-bjælke, som jeg skal sætte ind i stedet, men nu til kernen af spørgsmålet - hvordan får jeg bjælken til at presse op mod spærstolene de sidste millimeter? Sådan har jeg tænkt mig at gøre det

1: Støtte op bjælkerne på hver sin side af døren
2: Save / fjerne murstenen, så jeg får min bjælke ind mellem væggen og bjælkerne
3: Støtte op bjælken, så den ligger tæt op mod bjælken
4: Fylde "hullet" med beton.

Dog krymper beton lidt, og risikoen er, at jeg får en sprække. Bør jeg bruge noget andet? Findes der nogen ekspanderskum, der virker? Ekspanderbeton bevarer vel kun sin størrelse, men også der er jo en risiko for, at jeg ikke har fyldt hullet helt og holdent ud...

Forslag modtages med tak. Hjælp med selve arbejdet modtages endnu mere med tak ;)

/F

Senest redigeret:
Du kan gøre som så, at du først støber et plant underlag, som får brænde. På dette kan du så justere højden på bjælken med tynde plader.

Eller så presser du op bjælkelaget noget med stempel, inden du stopper bjælken ind, så sænker det sig ned til normalniveau bagefter.

Hvis du ikke skal støbe tykt, eller har meget stramme krav til mål/bevægelser af en eller anden grund, så overvejer du nok for meget på det her.

Mja, mine krav er sat ud fra, at jeg aldrig har gjort det før - vil jo sikre, at det ikke går helt galt. Tynde plader at shimme med lød jo faktisk smart. Det bliver det nok.

Tak!

/F

du skal slå jernkiler ind, som du derefter skærer af i niveau med bjælken. Derefter svejser du kilerne fast, så de ikke kan bevæge sig

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.