Hej jeg har et lille problem hjemme på gården, vi har indrett et hønsehus i den gamle smedje, som ligger i terræn, og desværre løber der en del vand ind fra den indre væg. Dette vand gør alt spåner i hønsehuset våde.
På billede 1 har jeg forsøgt at vise, hvordan vandet løber ind langs de blå pile:
Skematiske diagram viser vandstrømmen i et rum gennem blå pile mod en indre væg. Rummet har et beige betongulv.

Selvfølgelig kunne man jo tage en gravemaskine og drænere ordentligt udefra! men i et forsøg på at gøre det lidt simplere og billigere tænkte jeg at forsøge at leve med vandet men prøve at lede det væk i hønsehuset i stedet.

Tror I, at jeg kunne mure en lille støttemur som på billede 2:
3D-tegning af en struktur med blå pile, der viser vandets indløbsretning på en mur i en bygning med betongulv.

I så fald, hvad skal jeg mure med, tegl? og hvordan skal jeg sørge for, at det bliver tilstrækkeligt tæt, så vandet når at tage en anden vej? Gulvet er beton.

VH Johan

H
Løber det ind under muren langs med hele væggen

H Hjulbent sagde:
Løber det ind under muren langs med hele væggen
Hvis jeg forstår dig rigtigt, trænger der især vand ind ret centralt på den indre væg, men hele den øvre platå bliver våd og derefter løber det videre til det lavere gulv, hvor vi har spån,

Det er svært at mure noget op på betonen og ikke få lækage. Så er det bedre at lave en rille i den eksisterende beton med fx. en vinkelsliber med diamantklinge.

H
R Ryden sagde:
rinner det vidare till det lägre
Er det nedadgående mod højre på din skitse tænker du, det kan være muligt at mure en kant op med almindelig mursten, måske nogle skruer ned i betonen i mellemrum af murstenene for at det ikke skal flytte sig og male tykt med asfaltmasse mod den og ud til halvdelen mod muren, beton og mursten bør være tørt da,samt forsøge at få et låg ovenpå så det bliver som en tunnel, det er jo ikke noget æstetisk i det hele. Du må tænke lidt over, hvordan du kan gøre.

Hvorfor ikke bare lægge et indendørsgulv i hønsehuset, og lade vandet løbe derunder?
Dvs. et glat plankegulv, som ligger oven på nogle slags propper i plast.
Hvis der derefter løber vand derunder, har hønsene det nok kun godt af det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.