Var nødt til at skifte indervægge.
Nu er det sådan, at under de forbandede tretex-plader sad der original puds, som var malet med blomstermønster.
Denne faldt jo af, da jeg fik tretexen i hånden.
Ikke nok med det, men lerstenene er så løse, at hele store stykker af murværket med sten faldt ind.
Bindemidlet smuldrer jo.
Det skal væk.
Se billede, så ser I, at yderplankerne kan ses.
Hvad anbefales i stedet for lerstenene?
Leca, Siporex, almindeligt tegl?
Syller er ok.
Taknemmelig for svar.
Mvh
Senest redigeret:
Lertegl kan jo føles værdiløst, når man får halve væggen som smulder i favnen, men det har også sine fordele, f.eks. let at reparere, bidrager til godt indeklima og lyddæmpende.
Selv har jeg en bunke lertegl, efter at den tidligere ejer renoverede en del bindingsværk (ydervæg), hvor lerteglet blev fjernet og lecablokke blev sat ind i felterne i stedet. Femten år senere var bindingsværket råddent, og vi måtte rive ned og bygge en ny væg op, nu på korrekt vis med slået tegl og kalkmørtel.
Så at fortsætte med lertegl i væggen er ikke så dumt, denne kan f.eks. pudses med kalk og derefter males eller tapetseres, hvis man vil. Eller så kan du klargøre ler på gammeldags vis. Du kan også mure med almindelige brændte tegl og kalkmørtel.
Selv har jeg en bunke lertegl, efter at den tidligere ejer renoverede en del bindingsværk (ydervæg), hvor lerteglet blev fjernet og lecablokke blev sat ind i felterne i stedet. Femten år senere var bindingsværket råddent, og vi måtte rive ned og bygge en ny væg op, nu på korrekt vis med slået tegl og kalkmørtel.
Så at fortsætte med lertegl i væggen er ikke så dumt, denne kan f.eks. pudses med kalk og derefter males eller tapetseres, hvis man vil. Eller så kan du klargøre ler på gammeldags vis. Du kan også mure med almindelige brændte tegl og kalkmørtel.
OkMicrokatten sagde:
Lertegl kan jo føles værdiløst, når man får halve væggen som smuldre i favnen, men det har også sine fordele, f.eks. let at reparere, bidrager til godt indeklima og lyddæmpende.
Selv har jeg en bunke lertegl efter at den forrige ejer renoverede en del bindingsværk (ydervæg), hvor lerteglet blev fjernet og lecablokke blev sat ind i felterne i stedet. Femten år senere var bindingsværket råddent, og vi måtte rive ned og bygge en ny væg op, nu på korrekt måde med slået tegl og kalkmørtel.
Så at fortsætte med lertegl i væggen er ikke så dumt, denne kan f.eks. pudses med kalk og derefter males eller tapetseres om man vil. Eller så kan du lerklinete på gammeldags måde. Du kan også mure med almindelig brændt tegl og kalkmørtel.
Tak for svar
Så er det brændt tegl, der gælder, formoder jeg, for lerteglen forvitrer
Mvh
H.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Mura leka mot betonggrund med syllpapp
Grund & Markarbeten -
Hur mura in spirorör i murstockskanal i tak?
Ventilation -
Hur impregnerar man en murad tegelvägg i ett kök?
Kök -
Mura igen öppning och ansluta kamin, moment och material?
Värme allmänt -
Hur isolera ny vägg i leca som muras upp i befintligt korsvirkeshus
Isolering