4,720 læst ·
3 svar
5k læst
3 svar
Mure en ny kældervæg op lige op ad den eksisterende
Hej,
I kælderen er der i dag kældervægge af betonhuldsten (1945).
Jeg kunne godt tænke mig at forstærke og eventuelt få det lidt varmere ved at mure nye kældervægge op på indersiden af de gamle. Sandsynligvis med Leca. Årsagen til alt dette er en ekstra etage på huset, samt at jeg ønsker at få kælderen varmere og opfrisket. Det er ret elendigt lige nu.
Hvordan skal jeg gøre for på bedste måde at fæstne den nye Leca-væg mod den gamle betonhuldsten? Jeg har prøvet at fjerne gammel puds med højtryksrenseren, det gik rigtig godt (160 bar) og tilbage blev en meget grov/rug betonoverflade med godt greb.
Endnu et spørgsmål, er der nogen ulempe ved at isolere lidt fra indersiden med Leca, cirka 15-20cm.
På sigt vil der nok også blive en udvendig isolering.
I kælderen er der i dag kældervægge af betonhuldsten (1945).
Jeg kunne godt tænke mig at forstærke og eventuelt få det lidt varmere ved at mure nye kældervægge op på indersiden af de gamle. Sandsynligvis med Leca. Årsagen til alt dette er en ekstra etage på huset, samt at jeg ønsker at få kælderen varmere og opfrisket. Det er ret elendigt lige nu.
Hvordan skal jeg gøre for på bedste måde at fæstne den nye Leca-væg mod den gamle betonhuldsten? Jeg har prøvet at fjerne gammel puds med højtryksrenseren, det gik rigtig godt (160 bar) og tilbage blev en meget grov/rug betonoverflade med godt greb.
Endnu et spørgsmål, er der nogen ulempe ved at isolere lidt fra indersiden med Leca, cirka 15-20cm.
På sigt vil der nok også blive en udvendig isolering.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det mest logiske er vel, at du laver en skalmur, dvs. du lægger isolering mellem betonhulstenen og lecastenen. Lecastenen i sig isolerer mellem 25-30 % af mineraluldens kapacitet. Udførelsen afhænger naturligvis af, hvor tykke lecasten du havde tænkt dig at bruge.
Hej,J justusandersson sagde:
Lige i dette tilfælde vil jeg forstærke og få den nye kældermur til at blive ét med den gamle kældermur. Jeg har overvejet, om man skal have 1 cm mellemrum og derefter fylde med letflydende letbeton imellem. Eller om man bare skal stryge cementmørtel på bagsiden af lecablokkene, så de hæfter på den gamle kældermur.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg tror mere på et lille mellemrum. Har du god tid, kan du fastgøre kramper i betonhulstenen, som du derefter murer ind i fugerne mellem lecablokkene. Jeg tror dog ikke, det er nødvendigt, medmindre du planlægger at bruge meget smalle lecablokke.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur isolera ny vägg i leca som muras upp i befintligt korsvirkeshus
Isolering -
Stöd för bärlina(?) i krypgrund. Mura upp ny?
Grund & Markarbeten -
Mure ny skorsten med hvilken mørtel?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Mura upp en ny "öppen spis" för att sätta in kasset
Ved, Pellets, Flis -
Mura upp ny skorsten?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer