Nu begynder det at blive koldt udenfor, og tankerne om en pejs vender tilbage. Vi har besluttet os for pejsen, men grundplanen i stuen begrænser os i placering. Løsningen bliver en bænk, der fungerer som støtte for både pejs og som TV-bænk med plads til al mulig elektronik. Se vedhæftede billede.
Så til det rent byggetekniske. Min første tanke er leca, som pudses og males. En enkel konstruktion uden udsmykning. Men så støder jeg på problem nr. 1. Lecablokke jeg finder er kun 60 cm brede. Det ville betyde, at de tværgående/overliggende lecablokke ville begrænse brændefag/elektronikfag til en bredde på 40 cm, (beregnet på 10 cm overlapning). Ifølge billedet, som er vedhæftet, er kun et fag ca. 40 cm bredt. De øvrige fag ser ud til at være ca. 80-100 cm brede, noget der er klart pænere. Hvordan løser jeg dette nemmest? Findes der længere lecablokke? Kan lecablokke samles? Lægge i armeringsjern eller støbe U-blokke?
Sammenfattende, hvordan bygger jeg nemmest en bænk, der minder om den på billedet?
Tak for det hurtige svar!
Hvilke fordele i konstruktionen får jeg af tegl? Leca føles unægtelig mere let at arbejde med for en som mig. Kan pladejern og leca fungere lige så godt sammen? Jeg tænker, at pladejernet i så fald kan skjules i Lecas spor og dermed mures ind og skjules.
Årsagen til det smallere rum på billedet er nok belastningen fra kaminen.
Det er muligt at gøre rummet bredere, men det skal forstærkes betydeligt mere.
Jeg har læst mig til, at lecablokke ikke bør udsættes for høj varme, da klinkerkuglerne er cementbundne. Cementen tåler simpelthen ikke varme, og blokken forvitrer.
Gælder dette i praksis, når man stiller en kamin på lecablokke? Bliver kaminen så varm underside, at lecablokkene hurtigt ældes?
Nej, det er ikke noget problem med sådan en kamin. Den kan stå på en plade på et trægulv, dvs. undersiden bliver aldrig varmere end 50-60c normalt.
Derefter murer man jo skorstene med cementmørtel, selvom de forvitrer lidt, så taler vi 25-30 år mellem renoveringer, hvis der ikke siver vand ind i skorstenen?!
Jeg har læst mig til, at lecablokke ikke bør udsættes for høj varme, da klinkerkuglerne er cementbundne. Cementen kan simpelthen ikke tåle varme, og blokken forvitrer.
Gælder dette i praksis, når man stiller en brændeovn på lecablokke? Bliver brændeovnen så varm nedenunder, at lecablokkene hurtigt ældes?
Nu kan jeg ikke svare generelt. Men brændeovnen på billedet, ligesom den vi har valgt, har indbygget brandvæg og er godkendt til at blive placeret direkte på træ.
Men et svar på, hvad der gælder generelt, ville blive værdsat.
Hvis man lader kaminen ligesom på billedet hvile på lecablok uden samling, og regner med, at de øvrige rum skal klare en last på cirka 100 kg (siddende person).
Stålene + murværk/puds mellem og omkring alle blokke kan måske blive stærkt nok?
Ingen af mine nærliggende byggemarkeder tilbyder fladjern, har ikke haft tid til at tjekke med blikkenslager/smed.