Hej,

jeg skal montere en fuldstørrelse ribbevæg mod en indervæg. Væggens konstruktion er sandsynligvis 3/4" fer og not panel på 2 1/2" x 3" regelværk (standard for hustypen). På den anden side af væggen sidder skabe, så i princippet er det ikke noget problem at bore igennem begge paneler, hvis det er nødvendigt. Men jeg har ingen idé om, hvad jeg skal bruge for type og dimension af fastgørelsesskruer. Ribbevæggen skal stå mod gulvet og sidde med fire forankringspunkter mod væggen (to på ca. 20 cm henholdsvis 170 cm højde). Den bruges af voksne og har en udtrækkelig ribbe til chin-ups osv. øverst, så den bør kunne holde til en del.

Toppen, hvis nogen har tips og måske har gjort det samme :)

Fransk træskrue burde fungere.

S Småbrukaren sagde:
Fransk træskrue burde virke.
Normalt ja, men du tror ikke den spåntede panel er for tynd til det?

Beklager, læste nok forkert. Du har altså en 19mm panel som vægbeklædning?

S Småbrukaren sagde:
Sorry læste nok forkert. Du har altså et 19mm panel som vægbeklædning?
Nej, vægbeklædningen er tapet. Men vægkonstruktionen er 3/4" fer og not panel, 2 1/2" x 3" reglar, isoleringsmateriale, vindpap og 3/4" fer og not panel igen. Standard indervæg for AB Svenska Trähus fra 1944.

• Synes
Småbrukaren
  • Laddar…
Har spurgt professionelle og fået gode råd, som jeg tænkte at dele i tråden, hvis flere oplever det samme problem.

Kræfterne virker mest nedad og ikke udad. Dette gælder også, når man hænger i den øverste udfoldede ribbe.

Man kan montere ribbevæggen på 28x70 regel (glespanel) mod væggen for at udjævne belastningen. Ribbevæggen monteres med 5,5 mm vognbolt mod reglen. For at gøre dette, forbores reglen, og der laves en forsænkning til møtrikken på bagsiden. Reglen monteres derefter med 5 mm spax forsænket skrue mod væggen. Den skal være så lang, at den går igennem væggen. Det er passende med to ovenover og to nedenunder ribbevæggenes fastgørelsespunkt i toppen, og en ovenover og en nedenunder ved gulvet.

(Med forbehold for at jeg har forstået det rigtigt :))

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.