12,579 læst ·
11 svar
13k læst
11 svar
Montering af profilerede MDF lister og sokler
Hvordan skal jeg montere listerne? Da det er MDF, havde jeg først tænkt at forbore/forsænke og skrue dem fast, men nu er jeg begyndt at spekulere på, hvordan man så pænt kan skjule skruerne? Jeg læste, at nogle simpelthen limer listerne fast med f.eks. PL400, er det en bedre løsning?
Listerne er altså profilerede (12x95) færdigmalede MDF-lister, hvad er den pæneste måde at montere dem på?
Listerne er altså profilerede (12x95) færdigmalede MDF-lister, hvad er den pæneste måde at montere dem på?
Spikke med dykkert eller skyd med dykkertpistol. Dyp lidt latexfuge i hvert sømhul, vask af med sæbe og vand med det samme.
Dyp derefter lidt hvid maling på hver søm/hul.
Nu kan sømhovedet kun ses, hvis man går rigtig tæt på.
Dyp derefter lidt hvid maling på hver søm/hul.
Nu kan sømhovedet kun ses, hvis man går rigtig tæt på.
Hundredevis af kilometer?, wowverktygsgurun sagde:
Alt afhænger selvfølgelig af størrelsen på stiften, hvis man hamrer i hånden med en grov stift på 2mm kan det sprække, hvis man kommer tæt på en kant, men sømpistolstift (Ga18) er kun ca. 1mm tykke, og jeg har aldrig haft problemer med at hverken fyrretræ eller MDF har sprækket, så længe man holder sig mere end ca. 10mm fra kanten.
Jeg er fuldstændig enig. Jeg bruger latex, hvor der alligevel skal males over, men at prøve at "duppe på" nogle små sømhovedder, der er dækket med latex, tror jeg ikke vil blive specielt usynligt, så hvis TS er allergisk over for sømhovedder, så anbefaler jeg også lim.evertb sagde:
Hvordan limer man foderne? Jeg mener man kan jo næppe sætte alle fire sider på én gang, sætter man bunden først og støtter op, så den ikke glider ned, eller hvordan gør I? Gør man det i sit arbejde, tror jeg ikke, man får nogen effektivitet ud af det, har man god tid, så fungerer det sikkert. Som sagt har jeg monteret foder på ca. 8000 vinduer og døre og har endnu ikke fået nogen klage over sømhoveder.
Klik her for at svare