Hej!
Jeg er gået i gang med at renovere overfladerne i en gammel lejlighed fra århundredeskiftet, fjernet ti lag tapet og fem lag maling. Eftersom jeg snart vil lægge nyt parketgulv og ikke ønsker at sætte en tredje (!) skygge-liste på originallisterne, har jeg også fjernet den gamle fodliste, som jeg har tænkt mig at renovere og genanvende. Tilsyneladende har ingen rørt listen, siden huset blev færdiggjort, og som vanligt var den monteret med monstrøse søm og nogle slags "kroge" ind i pudsen. Dette resulterede i temmelig store huller i den ret porøse kalkpuds, som jeg i det mindste tror kan repareres med klæbevæske og derefter gipsmørtel.

Det mere bekymrende kommer i næste trin, når jeg skal sætte listerne tilbage. Eftersom det er 2011, antager jeg, at det kan løses på en mere bekvem måde end at sømme i pudsen... Men hvad er den bedste metode? At montere med skrue og dyvel kunne måske fungere, men risikoen er vel, at pudsen alligevel vil revne, når dyvlen ekspanderer? Måske nogle rigtig lange skruer, der rækker hele vejen ind til murstenen - men så er der jo på den anden side problemet med, hvordan man får en dyvel til at nå hele vejen derind. Er der nogen, der har nogle fornuftige idéer til dette at dele ud af??

Jeg ville nok prøve med lim.

Har du overvejet at lime soklerne med PL 400 eller PL600? Plejer at fungere fint...

Lim altså... PL400, PL600... Hvilket fabrikat er det? Det ville jo være meget praktisk, hvis det kunne klistres fast, men man skal vel påføre rigelige mængder så... Det er jo ingen glat og fin gipsplade, men en temmelig ru gammel pudset væg.

Jeg har gjort sådan med PL400 nogle steder i huset. Da brugte jeg dobbeltklæbende tape og satte fast regelstumper 45x70 i gulvet med kortsiden nogle få cm fra væggen. Så kunne jeg sætte kiler mellem den og den limede sokkel for at holde det i tryk, indtil limen havde hærdet.

Tak, tak! Jeffla godt med dette forum. Nu har jeg (forhåbentlig) en bekymring mindre at ligge vågen og gruble over!

En variant jeg har kørt er at lime dels med PL 400 og dels med smeltelim. Smeltelimet hærder på nul tid, men holder ikke så godt, mens PL 400 tager lang tid at hærde, men holder til gengæld rigtig godt.

• Synes
oshu
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.