8,009 læst ·
5 svar
8k læst
5 svar
Monteres foder og knudebrædder ovenpå liggende bjælkepanel? Eller tilpasses kant til kant?
Hej Jeg bygger et træhus og har grundlagt 900 meter fjeldpanel som nu er sat op af håndværkere, så de ligger hele vejen og mødes i hjørnerne. Der skal derefter monteres hjørnebrædder, og det er nu mine overvejelser begynder. Eftersom det er et fjeldpanel, vil der opstå sprækker, hvor hver planke overlapper, hvis man monterer hjørne og foder ovenpå. Vil der ikke komme en masse fugt og skidt derind, som med tiden ødelægger? Er det ikke bedre at efterlade plads til hjørnebrædder, som man tilpasser, så de ligger kant til kant mod panelet?
Hvad gælder her?
Mvh John
Hvad gælder her?
Mvh John
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis knuderne er pænt snittet, behøves der ingen knudebrædder. Traditionelt har man ellers sømmet lister og knudebrædder udenpå panelet. Hvis du vil gøre det meget elegant, kan du bruge lister og knudebrædder af tykkere træ, som har fået en fals i den ene kant, der skjuler overgangen til fjeldpanelet. Dette træ monteres i så fald i panelets plan.
Hej, tak for svaret. Det er et hus af tre, som alle har knutbrädor og foder, så der vil være knutbrädor uanset, falsede brædder, det bliver ret mange falsninger. Men spændende, måske lettere med en rundsav den opmonterede panel og passe knutbrädorna ind. Men tilbage til spørgsmålet, er det en ren designgrej, eller er der en funktion i at man passer foder og knutbrädor helt kant til kant for at fjerne alle sprækker i fjällpanelen for at mindske risikoen for fugt eller anden påvirkning fra hvem ved hvad der blæser ind i sprækkerne. Huset er udsat for vejr fra både løvtræer og hård havvind. eller spiller det ingen rolle?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er mest en designgrej, men alt for stor vandindtrængning bør man jo undgå. Man plejer at tage hensyn til det lokale klima, når man vælger paneltype. Tagskæg er også vigtige mange steder. Nogle gange er det vigtigt med mustætte facader, andre gange indsektstætte. Det er ingen fordel i sig selv, at det er absolut tæt.
OK Tak! så ved jeg det! det føles logisk, at panelen får lidt luft og ikke en hermetisk tilslutning. Synes dog, det ser lidt mere professionelt ud med tilpasning. Men hvis funktionen er den samme, og det mest handler om smag og behag, må jeg nok argumentere ret hårdt for, at min byggeleder skal ændre sin teknik.J justusandersson sagde:Det er mest en designgrej, men alt for stor vandindtrængen bør man jo undgå. Man plejer at tage hensyn til det lokale klima, når man vælger paneltype. Tagudhæng er også vigtige mange steder. Nogle gange er det vigtigt med musetætte facader, andre gange insekttætte. Det er ingen fordel i sig, at det er absolut tæt.
Det er helt korrekt, at der samles skrald og fugt i lommerne, der dannes med udvendige knudebrædder på liggende fjeldpanel. Jeg er lige nu ved at skifte panel, der er blevet beskadiget af den grund. Knudebrædderne og enderne på panelet har alle fået rådskader.
Klik her for at svare