Jeg har en åben kamin i dag, der er åben i tre verdenshjørner. Jeg vil sætte glas på siderne, så den kun er åben i ét verdenshjørne (dvs. fremad), men man stadig kan se ilden fra tre verdenshjørner. Selvfølgelig med ildfast glas.
Dog vil jeg installere glasset på den mest diskrete måde muligt. Dvs. helst ingen brede lister eller lignende som det fastgøres i.
Hvilke løsninger findes der? Illusionen, jeg vil opnå, er i princippet, at glasset står af sig selv eller så tæt som muligt på denne illusion. Helst heller ikke inkludere nogle store indgreb som at fræse spor i selve kaminen eller lignende. Målet er så lidt indgriben som muligt.
Havde en håndværker, der gjorde et forsøg med at lime med specielt lim. Men det blev så dårligt, at vi måtte fjerne alt. Det blev alt for klistret. Vi havde en forestilling om, at det skulle blive omtrent som en fuge mellem gulv og væg på et badeværelse. Rent simpelt og pænt. Men sådan blev det ikke!
Det seneste forslag er at bruge en liste med U-profil alligevel. Men jeg vil helst ikke have en synlig profil overhovedet. Gerne en superflad profil i så fald.
Vedhæfter billede af den eksisterende kamin og et inspirationsbillede, der illustrerer, hvordan jeg ønsker, glasset ser ud. Materialet i kaminen er sortmalet "tegel".
Ønsker at høre idéer om, hvordan jeg kan nå mit mål på den bedste måde!
Måske det kan gå med pande-kitt, da skal man sørge for ikke at få for meget klister på glasset, men det vil holde, da de klare 400C. Man skal være forsigtig, når man klistrer, og holde glasset på plads, indtil det er brændt sammen.
Interessant idé! Men hvad mener du med ”stift” nederst?
Runde metalstift som sidder i komfurets nederste kant og som forhindrer at glasset kan svinge til siden. Kan jo være praktisk hvis det er let at fjerne glasset når man vil gøre det rent.
Der ser I også sporene af det mislykkede forsøg med noget form for lim, som tog lidt maling med sig. Så tager gerne også imod tips på den farvetype, I tror er bedst til at forbedre der, hvor der blev lidt mærker. Har desværre ingen farvekoder eller lignende.